”Har man orolig mage kan fett vara extra jobbigt”

Chatt om fett med dietisten

Vad är bra och dåligt fett och hur ska vi tyda fettinnehållet? Dietisten Jeanette Steijer reder ut.

Publicerad 2016-02-23 | Vardagspuls

Vardagspuls: Vad är bra och dåligt fett? Och hur tyder man egentligen fettinnehållet?
Ordet fett är ofta laddat med negativ klang. Men vad gäller egentligen? Här svarar dietisten Jeanette Steijer på tittarfrågor.

14:09, 22 February 2016

Marie: Kan du förklara begreppen Hdl/Ldl, det dåliga och det goda kolesterolet? Kan jag hålla det goda fettet i kroppen på bra nivå genom att varje dag inta några matskedar kallpressad olivolja, rapsolja och linfröolja varierat?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Marie,
Kort kan det förklaras som att HDL är det "goda kolesterolet" . HDL tar hand om överblivet kolesterol från cellerna och transporterar det tillbaka till levern. I levern omvandlas en del av kolesterolet till gallsyror, som töms ut i tarmen via gallan. LDL kalla ävern det "onda kolesterolet" - Om det finns mycket LDL-kolesterol i blodet kan kolesterolet tas upp av en sorts renhållningsceller, så kallade makrofager, i blodkärlens väggar. En ansamling av sådana fettfyllda makrofager är troligen en viktig orsak till att blodkärlen blir åderförfettade. Kvoten i mellan dessa två är således viktig. Det är bra för de flesta att öka mängden av de omättade fettern som vi bl.a hittar i vegetabiliska oljor men de viktigaste sk essentiella fettsyrorna hittar vi i fet fisk som bl.a lax, makrill och sill. Sedan påverkar blodfetterna även av andra orsaker i vår livstil och kost såsom motion, stress, fibrer och socker t.ex.

12:12, 23 February 2016

Hasse: Visst är animaliskt fett väldigt farligt och bidrar till mest dödlighet?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Hasse,
Jag skulle inte helt hålla med - vi har ju även animaliskt fett i feta fiskar men det fettet är väldigt viktigt för oss att få i oss. Vissa livsmedel om innehåller animaliskt fett har ju många andra bra egenskaper och näringsämnen så det är svårt att dra alla animaliska fetter över en kam tycker jag.

12:16, 23 February 2016

Eva: vad är egentligen transfetter?, och varför är de så farliga?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Lis-Charlotte,

Transfett bildas naturligt i små mängder hos idisslande djur. Det kan även bildas om flytande växtoljor "delvis härdas". Härdning är en teknik som används i livsmedelsindustrin för att få önskad konsistens. Fetterna används sedan ofta i bakverk, kakor, godis och halv-och helfabrikat. Det är när fetterna delvis härdas som de kan bli transfetter. Transfett höjer halten av det onda LDL-kolesterolet i blodet och minskar halten av det goda HDL-kolesterolet. Det ökar i sin tur risken för hjärt- och kärlsjukdom. I Sverige har under de senaste åren har mängden industriellt framställt transfett sjunkit kraftigt så det är positivt.

12:21, 23 February 2016

Louise: Hej, tack för att ni reder ut begreppen i fettfrågan. Jag har en fråga kring vad kroppen el magen tål ifht fett. Jag märker att jag får ont och mår dåligt om jag äter mycket, eller mer, fet mat, te x lax, sill, avokado. Märkte det även när jag testade LCHF - katastrof för magen. Eller iaf min mage. Kan det vara så att man är olika känslig för fet mat?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Louise,
Precis som du beskriver så är vi lite olika känsliga för fett beroende på hur vår matsmältningsapparat fungerar. En del har svårt att bryta ner fettet om det blir mycket oberoende var det kommer ifrån och även om det är nyttigt fett. Så det där måste man känna efter själv. Har man en orolig mage eller IBS så kan fettet vara extra jobbigt då det kan öka smärtkänsligheten i magen och försämra gaspassagen!

12:26, 23 February 2016

Barbro: Varför är vi så rädda för fett??

Jeanette Steijer, dietist: Hej Barbro,
Jag tycker inte vi ska vara så rädda för fett men välja det med omsorg. Försöka att välja mindre snacks, bakverk, godis, snabbmat, friterat och välja mer bra fetter som vi pratade om i programmet: Fet fisk, nötter, frön, avokado, vegetabiliska oljor. Kanske ännu viktigare att fokusera på bra, rena råvaror med mer grönt och bra fibrer än vad de flesta av oss gör tyvärr.

13:27, 23 February 2016

Mattias: HEJ! Jag har hört att det är bra fett i avokado, hur mycket avokado bör man äta tycker du?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Ella,
Ja det finns bra fett i avkoado. Jag tycker att avokado kan förekomma ofta om man tycker om det! men bäst att få i sig de nyttiga fetterna från olika källor: fet fisk, vegetabiliska oljor, nötter, frön. Att variera sig är allid bra för maten innehåller så många olika små komponenter vi behöver och som samverkar i kroppen.

13:30, 23 February 2016

Mattias: HEJ! Jag har hört att det är bra fett i avokado, hur mycket avokado bör man äta tycker du?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Ella,
Ja det finns bra fett i avkoado. Jag tycker att avokado kan förekomma ofta om man tycker om det! men bäst att få i sig de nyttiga fetterna från olika källor: fet fisk, vegetabiliska oljor, nötter, frön. Att variera sig är allid bra för maten innehåller så många olika små komponenter vi behöver och som samverkar i kroppen.

13:31, 23 February 2016

Micke: Hej Jeanette. Är inte socker fett och är det inte det som man bör plocka bort helt?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Micke,

Jag vill inte kalla socker fett men om du menar att vi när vi äter för mycket socker lagrar in fett så stämmer det i stora drag. Jag tror också att det ofta är sockret vi behöver vi dra ner på av flera olika skäl.

13:33, 23 February 2016

Kosten gör skillnad

Bild: Johnér Bildbyrå

Dina magbakterier säger "Nej tack" till snabbmat

KROPP & HÄLSA Är pizza, korv och pommes frites en stor del av din dagliga meny? En färsk studie visar att dina magbakterier gärna vill ha ett ord med i laget.

Så funkar det

Bild: Johnér

6 myter om gluten – och hur det egentligen ligger till

KROPP & HÄLSA Vad är skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi? Och mår verkligen alla bättre av glutenfri kost?

Chatt med dietisten

Bild: Johnér, Ibsfri.se

Dietisten: Okej med fredagsmys i rimliga mängder

Vad kan du enkelt byta ut för en nyttigare vardag? Dietisten Sofia Antonsson svarade på tittarfrågor.

      IBS

      Minska IBS-besvären

      Bild: Johnér

      Ät det här för en glad mage

      KROPP & HÄLSA Här är receptet för en välmående mage enligt en ny studie. Dietisten tipsar om vad du bör och inte bör äta.

      Faraos IBS-mage:

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag äter onyttigt med måtta”

      I våras fick Farao hjälp av dietisten Sofia Antonsson med sina IBS-besvär. Då åt han allt fel. Se hur det har gått.

      Svullen & uppblåst?

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 livsmedel som kan ge ballongmage

      KROPP & HÄLSA Visste du att det finns en rad livsmedel som kan orsaka gasig och svullen mage? Kolla in listan och byt till de smarta alternativen.

      Sov gott

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maten som får dig att sova bättre

      KROPP & HÄLSA Visste du att din kost gör stor skillnad för din sömn? Kolla in vad du borde ha med på inköpslistan.

      Så gör du

      Bild: Johnér

      10 tips – så får du en mage i balans

      KROPP & HÄLSA Lider du av orolig mage? Här hittar du tio smarta tips på hur du redan nu kan få en mer harmonisk mage.

      Enkla byten

      Bild: Johnér

      Byt ut frukostvanorna för en nyttigare livsstil

      KROPP & HÄLSA Dietisten Sofia Antonsson tipsar om livsmedel att byta ut för en nyttigare och god frukost.

      Lär dig mer

      Bild: TT

      Magen – så funkar den

      KROPP & HÄLSA Vet du hur magen fungerar – egentligen? Vi tar det från början och hela vägen till "måste gå på toa".

      Semestermage

      Bild: Johnér

      Bästa tipsen mot en strejkande semestermage

      KROPP & HÄLSA Nya rätter, konstiga tider och främmande bakterier. På semesterresan är det vanligt att magen går i strejk. Så här får du ordning på den.

      Bild: Vardagspuls

      Bra mat för känsliga magar

      KLIPP Läkaren Viveca Gyberg och dietisten Sofia Antonsson reder ut diagnosen IBS och tipsar om mat som är bra att äta för dig som har känslig mage. Och varnar för det du absolut inte ska stoppa i dig.