Bild: Pixabay och press

Så ska du äta om du är vegetarian och har IBS

”Vissa ersättningsprodukter kan ställa till problem”

Baljväxter som bönor, linser och kikärtor – gott och nyttigt för vegetarianer men kan ställa till det för många som har IBS-problem. Går det överhuvudtaget att vara vegetarian om man har IBS?

Publicerad 2016-06-09 | Vardagspuls

– Generellt kan man säga att det går att vara vegetarian om man har IBS men att det blir lite svårare eftersom man måste vara mer noggrann, insatt och påläst, säger dietisten Sofia Antonsson som är expert på IBS.

Baljväxter svåra för magen att hantera

IBS är en ofarlig men besvärlig sjukdom som ger symtom som magont, gaser och förstoppning och som ofta förvärras av baljväxter som till exempel bönor och linser men också av lök, jordärtskocka och vitlök. Om man inte äter kött, fisk eller fågel blir baljväxter en viktig del av kosten och just baljväxter kan vara väldigt svåra för IBS-magar att hantera.

– Bönor som man kokar själv är det värsta eftersom de har högt innehåll av FODMAP:s i form av vattenlösliga fibrer. Ett tips om man absolut vill koka bönorna själv är att koka dem flera gånger och att hälla ut spadet för varje gång. Det bästa är trots allt att köpa sina bönor på konserv eller i tetrapack.

FODMAP är en kostbehandling och ett samlingsnamn för de jäsningsbara kolhydrater som finns i fruktos, laktos, oligosackarider och sockeralkoholer. Hos personer med IBS absorberas kolhydraterna dåligt och orsakar därmed jäsning och gasbildning. I sitt arbete som dietist använder Sofia Antonsson kostbehandlingen på många av sina patienter.

– När det kommer till konserverade linser är de helt tillåtna ur ett FODMAP-perspektiv eftersom linser innehåller en låg halt av FODMAP:s från början. Konserverade kikärtor kan också gå bra i mindre mängd. Är man vegetarian rekommenderar jag att äta lite baljväxter varje dag. Sprid ut intaget och ta en näve till lunch och en till middag stället för två till middag, fortsätter Sofia Antonsson.

”Testa dig fram”

– Det handlar om att hitta sin egen toleransnivå och att ta bort ett livsmedel i taget för att ta reda vad som orsakar ens problem. Jag träffar ofta människor som nödvändigtvis inte är vegetarianer men som fått rådet att äta mycket råkost, som ju innehåller mycket fibrer, något som fått mångas magar att balla ur. Då får man helt enkelt testa sig fram och se vilka grönsaker man tål och inte tål. Det är väldigt individuellt, säger Sofia Antonsson.

Upphettade grönsaker snällare mot magen

Enligt Sofia Antonsson brukar de flesta rotfrukter som till exempel morötter, potatis och rotselleri gå bra samt alla gröna bladgrönsaker, paprika och zucchini.

– Det man ska undvika är jordärtskocka, alla typer av lök och ibland även rödbetor. Har man lite känslig mage och äter mycket grönsaker så rekommenderar jag att man hettar upp dem först genom att koka eller ugnsbaka dem. Då blir det ett snäpp snällare mot känsliga magar, säger Sofia Antonsson.

Vissa köttsubstitut dåliga för IBS-magen

Det är inte ovanligt att vegetarianer gärna äter ersättningsprodukter som soja, quorn och tofu. Men hur lämpliga är egentligen dessa köttsubstitut för IBS-magar?

– Soja är ett dåligt alternativ eftersom de har sitt ursprung i sojabönan som ju är en baljväxt. Quorn däremot brukar gå bra. Vissa reagerar på det men de flesta med IBS kan äta det utan några problem. När det kommer till den naturella tofun är den snäll mot magen om den äts i normala mängder. De marinerade sorterna som är smaksatta med lök däremot kan vara en riktig bov för de som har IBS, säger Sofia Antonsson.

Se upp för det här om du har IBS

  • Baljväxter som till exempel bönor du kokar själv. Köp hellre konserverade eller i tetrapack.
  • Jordärtskocka, lök och vitlök.
  • Ersättningsprodukten soja som härstammar från sojabönan. Marinerad tofu. Den naturella går bra.

Välj hellre det här

  • Quorn
  • Linser och kikärtor på konserv eller tetra.
  • Kokta eller ugnsbakade rotfrukter som till exempel morötter, potatis och rotselleri.
  • Bladgrönsaker som till exempel spenat och grönsaker som paprika och zucchini.

Kosten gör skillnad

Bild: Johnér Bildbyrå

Dina magbakterier säger "Nej tack" till snabbmat

KROPP & HÄLSA Är pizza, korv och pommes frites en stor del av din dagliga meny? En färsk studie visar att dina magbakterier gärna vill ha ett ord med i laget.

Så funkar det

Bild: Johnér

6 myter om gluten – och hur det egentligen ligger till

KROPP & HÄLSA Vad är skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi? Och mår verkligen alla bättre av glutenfri kost?

Chatt med dietisten

Bild: Johnér, Ibsfri.se

Dietisten: Okej med fredagsmys i rimliga mängder

Vad kan du enkelt byta ut för en nyttigare vardag? Dietisten Sofia Antonsson svarade på tittarfrågor.

      IBS

      Minska IBS-besvären

      Bild: Johnér

      Ät det här för en glad mage

      KROPP & HÄLSA Här är receptet för en välmående mage enligt en ny studie. Dietisten tipsar om vad du bör och inte bör äta.

      Faraos IBS-mage:

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag äter onyttigt med måtta”

      I våras fick Farao hjälp av dietisten Sofia Antonsson med sina IBS-besvär. Då åt han allt fel. Se hur det har gått.

      Svullen & uppblåst?

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 livsmedel som kan ge ballongmage

      KROPP & HÄLSA Visste du att det finns en rad livsmedel som kan orsaka gasig och svullen mage? Kolla in listan och byt till de smarta alternativen.

      Sov gott

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maten som får dig att sova bättre

      KROPP & HÄLSA Visste du att din kost gör stor skillnad för din sömn? Kolla in vad du borde ha med på inköpslistan.

      Så gör du

      Bild: Johnér

      10 tips – så får du en mage i balans

      KROPP & HÄLSA Lider du av orolig mage? Här hittar du tio smarta tips på hur du redan nu kan få en mer harmonisk mage.

      Enkla byten

      Bild: Johnér

      Byt ut frukostvanorna för en nyttigare livsstil

      KROPP & HÄLSA Dietisten Sofia Antonsson tipsar om livsmedel att byta ut för en nyttigare och god frukost.

      Lär dig mer

      Bild: TT

      Magen – så funkar den

      KROPP & HÄLSA Vet du hur magen fungerar – egentligen? Vi tar det från början och hela vägen till "måste gå på toa".

      Semestermage

      Bild: Johnér

      Bästa tipsen mot en strejkande semestermage

      KROPP & HÄLSA Nya rätter, konstiga tider och främmande bakterier. På semesterresan är det vanligt att magen går i strejk. Så här får du ordning på den.

      Bild: Vardagspuls

      Bra mat för känsliga magar

      KLIPP Läkaren Viveca Gyberg och dietisten Sofia Antonsson reder ut diagnosen IBS och tipsar om mat som är bra att äta för dig som har känslig mage. Och varnar för det du absolut inte ska stoppa i dig.