Så ska du äta om du är vegetarian och har IBS Bild: Pixabay och press

Så ska du äta om du är vegetarian och har IBS

”Vissa ersättningsprodukter kan ställa till problem”

Baljväxter som bönor, linser och kikärtor – gott och nyttigt för vegetarianer men kan ställa till det för många som har IBS-problem. Går det överhuvudtaget att vara vegetarian om man har IBS?

Publicerad 2016-06-09 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

– Generellt kan man säga att det går att vara vegetarian om man har IBS men att det blir lite svårare eftersom man måste vara mer noggrann, insatt och påläst, säger dietisten Sofia Antonsson som är expert på IBS.

Baljväxter svåra för magen att hantera

IBS är en ofarlig men besvärlig sjukdom som ger symtom som magont, gaser och förstoppning och som ofta förvärras av baljväxter som till exempel bönor och linser men också av lök, jordärtskocka och vitlök. Om man inte äter kött, fisk eller fågel blir baljväxter en viktig del av kosten och just baljväxter kan vara väldigt svåra för IBS-magar att hantera.

– Bönor som man kokar själv är det värsta eftersom de har högt innehåll av FODMAP:s i form av vattenlösliga fibrer. Ett tips om man absolut vill koka bönorna själv är att koka dem flera gånger och att hälla ut spadet för varje gång. Det bästa är trots allt att köpa sina bönor på konserv eller i tetrapack.

FODMAP är en kostbehandling och ett samlingsnamn för de jäsningsbara kolhydrater som finns i fruktos, laktos, oligosackarider och sockeralkoholer. Hos personer med IBS absorberas kolhydraterna dåligt och orsakar därmed jäsning och gasbildning. I sitt arbete som dietist använder Sofia Antonsson kostbehandlingen på många av sina patienter.

– När det kommer till konserverade linser är de helt tillåtna ur ett FODMAP-perspektiv eftersom linser innehåller en låg halt av FODMAP:s från början. Konserverade kikärtor kan också gå bra i mindre mängd. Är man vegetarian rekommenderar jag att äta lite baljväxter varje dag. Sprid ut intaget och ta en näve till lunch och en till middag stället för två till middag, fortsätter Sofia Antonsson.

”Testa dig fram”

– Det handlar om att hitta sin egen toleransnivå och att ta bort ett livsmedel i taget för att ta reda vad som orsakar ens problem. Jag träffar ofta människor som nödvändigtvis inte är vegetarianer men som fått rådet att äta mycket råkost, som ju innehåller mycket fibrer, något som fått mångas magar att balla ur. Då får man helt enkelt testa sig fram och se vilka grönsaker man tål och inte tål. Det är väldigt individuellt, säger Sofia Antonsson.

Upphettade grönsaker snällare mot magen

Enligt Sofia Antonsson brukar de flesta rotfrukter som till exempel morötter, potatis och rotselleri gå bra samt alla gröna bladgrönsaker, paprika och zucchini.

– Det man ska undvika är jordärtskocka, alla typer av lök och ibland även rödbetor. Har man lite känslig mage och äter mycket grönsaker så rekommenderar jag att man hettar upp dem först genom att koka eller ugnsbaka dem. Då blir det ett snäpp snällare mot känsliga magar, säger Sofia Antonsson.

Vissa köttsubstitut dåliga för IBS-magen

Det är inte ovanligt att vegetarianer gärna äter ersättningsprodukter som soja, quorn och tofu. Men hur lämpliga är egentligen dessa köttsubstitut för IBS-magar?

– Soja är ett dåligt alternativ eftersom de har sitt ursprung i sojabönan som ju är en baljväxt. Quorn däremot brukar gå bra. Vissa reagerar på det men de flesta med IBS kan äta det utan några problem. När det kommer till den naturella tofun är den snäll mot magen om den äts i normala mängder. De marinerade sorterna som är smaksatta med lök däremot kan vara en riktig bov för de som har IBS, säger Sofia Antonsson.

  • Baljväxter som till exempel bönor du kokar själv. Köp hellre konserverade eller i tetrapack.
  • Jordärtskocka, lök och vitlök.
  • Ersättningsprodukten soja som härstammar från sojabönan. Marinerad tofu. Den naturella går bra.
  • Quorn
  • Linser och kikärtor på konserv eller tetra.
  • Kokta eller ugnsbakade rotfrukter som till exempel morötter, potatis och rotselleri.
  • Bladgrönsaker som till exempel spenat och grönsaker som paprika och zucchini.