Bild: Press, Pixabay

Här är sommarens värsta grönsaker för dig med IBS

Se upp med vad du lägger på grillen

Köttet ligger i marinaden, färdigt att grillas och grönsakerna som blir så goda till såser och röror är redo att plockas fram. Men se upp! Det finns grönsaker som kan ställa till stora problem för känsliga magar. Dietisten Sofia Antonsson avslöjar sex av sommarens största frukt-och grönsaksbovar för dig med IBS.

Publicerad 2016-07-19 | Vardagspuls

Sommaren är ett utmärkt tillfälle att grilla, njuta av goda grönsaker från trädgårdslandet och frukter som passar bra som dessert och mellanmål. Men utöver den där goda marinaden, som ofta innehåller vitlök och som kan ställa till det rejält för IBS- magen, finns det frukter och grönsaker du bör se upp med eftersom de innehåller stora mängder FODMAPs, det vill säga de jäsningsbara kolhydrater som tarmarna har svårt att bryta ner.

Dietisten Sofia Antonsson reder ut sommarens största IBS-bovar och ger förslag på vad du kan äta istället.

  1. Persika och nektarin. Nej, det trodde du kanske inte men dessa söta frukter kan bli riktigt problematiska för den känsliga magen. Ät istället jordgubbar, kiwi eller ananas.
  2. Vattenmelon. Ja, denna läskande frukt är dessvärre en riktig bov eftersom den kan få det att bubbla ordentligt i magen. Däremot går alla gula meloner bra som honung, galia, cantaloupe och nätmelon, så frossa i dessa!
  3. Sockerärtor. Även dessa söta små ärtor innehåller stora mängder jäsningsbara kolhydrater som är dåliga för IBS- magen. Men du kan vara lugn! Genom att byta till salladsärtor får du ett lika gott alternativ. Faktum är att de smakar nästan likadant.
  4. Majs. Många grillar majskolvar så här på sommaren och visst är det gott men aj aj vad ont det kan göra om de äts i för stora mängder. En halv majskolv brukar dock inte vara några problem.
  5. Blomkål. En klassisk sommargrönsak som dessvärre är tuff för den känsliga magen. Byt ut till vitkål istället.
  6. Avokado. Ja tyvärr. Denna mjuka och goda frukt kan ställa till det rejält för magen. En hel avokado grejar inte magen, däremot kan du njuta av en fjärdedel då och då i stället.

– Det man ska komma ihåg är att det går att äta små mängder av de här livsmedlen men inte alla på en gång. Det går att njuta av dessa klassiska sommargrönsaker och frukter genom att dela upp dem vid olika tillfällen, säger Sofia Antonsson.

Kosten gör skillnad

Bild: Johnér Bildbyrå

Dina magbakterier säger "Nej tack" till snabbmat

KROPP & HÄLSA Är pizza, korv och pommes frites en stor del av din dagliga meny? En färsk studie visar att dina magbakterier gärna vill ha ett ord med i laget.

Så funkar det

Bild: Johnér

6 myter om gluten – och hur det egentligen ligger till

KROPP & HÄLSA Vad är skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi? Och mår verkligen alla bättre av glutenfri kost?

Chatt med dietisten

Bild: Johnér, Ibsfri.se

Dietisten: Okej med fredagsmys i rimliga mängder

Vad kan du enkelt byta ut för en nyttigare vardag? Dietisten Sofia Antonsson svarade på tittarfrågor.

      IBS

      Minska IBS-besvären

      Bild: Johnér

      Ät det här för en glad mage

      KROPP & HÄLSA Här är receptet för en välmående mage enligt en ny studie. Dietisten tipsar om vad du bör och inte bör äta.

      Faraos IBS-mage:

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag äter onyttigt med måtta”

      I våras fick Farao hjälp av dietisten Sofia Antonsson med sina IBS-besvär. Då åt han allt fel. Se hur det har gått.

      Svullen & uppblåst?

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 livsmedel som kan ge ballongmage

      KROPP & HÄLSA Visste du att det finns en rad livsmedel som kan orsaka gasig och svullen mage? Kolla in listan och byt till de smarta alternativen.

      Sov gott

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maten som får dig att sova bättre

      KROPP & HÄLSA Visste du att din kost gör stor skillnad för din sömn? Kolla in vad du borde ha med på inköpslistan.

      Så gör du

      Bild: Johnér

      10 tips – så får du en mage i balans

      KROPP & HÄLSA Lider du av orolig mage? Här hittar du tio smarta tips på hur du redan nu kan få en mer harmonisk mage.

      Enkla byten

      Bild: Johnér

      Byt ut frukostvanorna för en nyttigare livsstil

      KROPP & HÄLSA Dietisten Sofia Antonsson tipsar om livsmedel att byta ut för en nyttigare och god frukost.

      Lär dig mer

      Bild: TT

      Magen – så funkar den

      KROPP & HÄLSA Vet du hur magen fungerar – egentligen? Vi tar det från början och hela vägen till "måste gå på toa".

      Semestermage

      Bild: Johnér

      Bästa tipsen mot en strejkande semestermage

      KROPP & HÄLSA Nya rätter, konstiga tider och främmande bakterier. På semesterresan är det vanligt att magen går i strejk. Så här får du ordning på den.

      Bild: Vardagspuls

      Bra mat för känsliga magar

      KLIPP Läkaren Viveca Gyberg och dietisten Sofia Antonsson reder ut diagnosen IBS och tipsar om mat som är bra att äta för dig som har känslig mage. Och varnar för det du absolut inte ska stoppa i dig.