Sommarens värsta frukter och grönsaker för dig med IBS Bild: Press, Pixabay

Här är sommarens värsta grönsaker för dig med IBS

Se upp med vad du lägger på grillen

Köttet ligger i marinaden, färdigt att grillas och grönsakerna som blir så goda till såser och röror är redo att plockas fram. Men se upp! Det finns grönsaker som kan ställa till stora problem för känsliga magar. Dietisten Sofia Antonsson avslöjar sex av sommarens största frukt-och grönsaksbovar för dig med IBS.

Publicerad 2016-07-19 | Vardagspuls

Sommaren är ett utmärkt tillfälle att grilla, njuta av goda grönsaker från trädgårdslandet och frukter som passar bra som dessert och mellanmål. Men utöver den där goda marinaden, som ofta innehåller vitlök och som kan ställa till det rejält för IBS- magen, finns det frukter och grönsaker du bör se upp med eftersom de innehåller stora mängder FODMAPs, det vill säga de jäsningsbara kolhydrater som tarmarna har svårt att bryta ner.

Dietisten Sofia Antonsson reder ut sommarens största IBS-bovar och ger förslag på vad du kan äta istället.

  1. Persika och nektarin. Nej, det trodde du kanske inte men dessa söta frukter kan bli riktigt problematiska för den känsliga magen. Ät istället jordgubbar, kiwi eller ananas.
  2. Vattenmelon. Ja, denna läskande frukt är dessvärre en riktig bov eftersom den kan få det att bubbla ordentligt i magen. Däremot går alla gula meloner bra som honung, galia, cantaloupe och nätmelon, så frossa i dessa!
  3. Sockerärtor. Även dessa söta små ärtor innehåller stora mängder jäsningsbara kolhydrater som är dåliga för IBS- magen. Men du kan vara lugn! Genom att byta till salladsärtor får du ett lika gott alternativ. Faktum är att de smakar nästan likadant.
  4. Majs. Många grillar majskolvar så här på sommaren och visst är det gott men aj aj vad ont det kan göra om de äts i för stora mängder. En halv majskolv brukar dock inte vara några problem.
  5. Blomkål. En klassisk sommargrönsak som dessvärre är tuff för den känsliga magen. Byt ut till vitkål istället.
  6. Avokado. Ja tyvärr. Denna mjuka och goda frukt kan ställa till det rejält för magen. En hel avokado grejar inte magen, däremot kan du njuta av en fjärdedel då och då i stället.

– Det man ska komma ihåg är att det går att äta små mängder av de här livsmedlen men inte alla på en gång. Det går att njuta av dessa klassiska sommargrönsaker och frukter genom att dela upp dem vid olika tillfällen, säger Sofia Antonsson.