Sommarfrukten som får dig med IBS att gå på toa oftare Bild: Johnér

Sommarfrukten du ska akta dig för om du har IBS

Vattenmelonen får känsliga magar att bubbla

Vattenmelon – god, saftig och rik på vitaminer och mineraler men en riktig bov när det kommer till att ställa till problem för känsliga magar. Vardagspuls dietist Sofia Antonsson förklarar varför vattenmelon är sommarens värsta magfrukt.

Publicerad 2016-06-23 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

Har du länge undrat varför din mage börjar bubbla efter att du ätit vattenmelon? Svaret heter sockeralkohol - en molekyl som ingår i FODMAP som är ett samlingsnamn för de jäsningsbara kolhydrater som finns i bland annat fruktos och laktos och som kan orsaka gasbildning hos personer med IBS.

Dessa sockeralkoholer finns naturligt i vattenmelon och i vissa andra frukter och grönsaker men tillsätts också i tuggummi och halstabletter skriver Sofia Antonsson i ett blogginlägg. Inte så konstigt med andra ord att tuggummi kan ha en laxerande effekt på våra magar.

Andra frukter som är dåliga för IBS

Enligt Sofia Antonsson är det absolut värsta för IBS-magar lök och vitlök. Men det finns även andra frukter utöver vattenmelon som kan ställa till problem hos känsliga magar. Äpple och päron är två av dem och när det kommer till grönsaker är rödbetan en riktig fiende eftersom den innehåller ett överskott av fruktos. Banan, apelsin, kiwi och bär däremot funkar bra för IBS-magar.