Dietisten Sofia Antonsson ger råd om hur du kan påverka hormonerna med kosten. Från Vardagspuls den 1 december.

Ändra din kost – och lindra dina besvär

Dietisten förklarar: Så påverkar kosten hormonerna

Dietisten Sofia Antonsson menar att vi kan påverka våra hormonnivåer med hjälp av kosten. Här svarar hon på frågor om hur det kan användas som ett vapen mot bland annat endometrios, PCOS, fibromyalgi, IBS och hypothyreos.

Publicerad 2015-12-01 | Vardagspuls

Vardagspuls: Ställ din fråga om mat och hormoner till kvällens expert, dietisten Sofia Antonsson.

17:08, 1 December 2015

Jonna: hur påverkas matsmältningen av hormoner? bra mat för matsmältningen?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Jonna! Matsmältningen påverkas vanligen av stress på så vis att produktion av saltsyra och matsmältningsenzymer minskar. det innebär ibland magkatarr och halsbränna, men också en sämre nedbrytning av maten och ett försämrat näringsupptag. För lite näring påverkar sedan kroppens hormoner på olika sätt eftersom näringen behövs för att systemen ska fungera. Ett bra tips är att ta ett tillskott med saltsyra och matsmältningsenzymer i samband med måltid. Det hjälper ofta mot överdelsbesvär och förbättrar näringsupptaget.
Sofia

17:21, 1 December 2015

Sophie: när jag är stressad så blir jag ofokuserad och upplever att kaffe hjälper - bra eller dåligt? andra tips om det är dåligt?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Sophie!
Kaffe kan bidra till att kroppens sympatikussystem (fight or flight) blir aktiverat. Det är samma system som går på vid stress. Idag behöver vi inte aktivera det mer än vad vi redan gör så kaffe kan vara en onödig belastning. Det bästa är att hitta ett sätt att lugna kroppen och det kan du göra genom att t ex göra andningsövningar. Då aktiveras det parasympatiska systemet som är kroppens broms. I stressiga situationer kan du sedan utnyttja andetaget för att lugna.
Sofia

17:24, 1 December 2015

Hanna: hur ska jag tänka med maten om jag vill öka chanserna att bli gravid?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Hanna!
Det finns egentligen inga vetenskapliga metoder för att öka chanserna att bli gravid via kosten. En allsidig och varierad kost räcker bra. Det kan också vara bra att se över livsstilen i stort dvs stress, träning osv. Om du däremot problem med t ex PCOS eller endometrios kan det vara bra att tänka lite extra på kosten då det kan påverka.
Sofia

17:27, 1 December 2015

Ella: Är det något man ska tänka på gällande kosten om man har hypotyreos och Hashimoto? kan viss mat hjälpa/störa sköldkörtelfunktion?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Ella!
Vid Hashimoto är det många som blir hjälpta genom att ta bort gluten ur kosten. På så vis kan man minska sina antikroppar. Det är bra att stötta binjurarna så mycket som möjligt och gärna äta långsamma kolydrater utan socker. Vissa tar tillskott på selen och jod. Jod bör du dock vara försiktig med när du har Hashimoto.
Sofia

18:16, 1 December 2015

Paulina : Hej! Jag är en 20-årig tjej som lider av hormonbrist (östrogen) och känner mig ständigt helt slut och sönderstressad. Jag orkar inte träna och vill allra helst bara gå och vila hela tiden. Vad är bäst att äta (kosten) när man har hormonbrist? Mvh Paulina

Sofia Antonsson, dietist: Hej Paulina!
För det första ska du sluta träna högintensivt och försöka hitta andningsövningar och yogaövningar som lugnar systemet. Det är också viktigt att gå och lägga sig i tid och försöka vila mycket. När det gäller kosten är det bra att äta så att blodsockret håller sig på en jämn nivå och utesluta sådant som socker, kaffe och alkohol.
Sofia

18:19, 1 December 2015

Marie: Påverkas hormonell acne av vad man stoppar i kroppen?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Marie!
Det kan det absolut göra. Genom att balansera hormonerna kan acnen bli bättre. Främst kan det vara bra att balansera östrogen och progesteron. Det kan du göra genom att äta näringsrik mat, mycket grönsaker och undvika socker. För att öka progesteronet är det bra att stressa av.
Sofia

18:21, 1 December 2015

Sofia: Hej Sofia. Jag har varit vegetarian (äter fisk) i över 20 år. Tränar på att äta kött ibland för att få bättre järnvärde. Äter gluten fritt och nästan helt mjölkfritt. Äter tillskott av omega 3. Har jobbig pms, lätt mensvärk från ägglossning fram till mens, svullen och allmäna pms symptom. Hade Hyperemesis gravidarum under graviditet. Har provat p-ring för besvären men blev väldigt arg och irriterad av det. Vad mer kan jag göra kostvis?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Sofia!
PMS kommer ju av att östrogenet dippar vilket får serotoninet att minska i kroppen och då blir vi tjuriga och får PMS. Det kan hjälpa att tillföra lite progesteron (bioidentiskt) via kräm eller att försöka ta ett bra multivitamin-tillskott. Det är också viktigt att äta näringsrik mat och se till att matsmältningen fungerar som den ska.
Sofia

18:23, 1 December 2015

Maria.: Vad kan jag äta för att få i mig naturligt östrogen ? Har hört att sojaprodukter ska vara bra. Vill ej ta syntetiskt östrogen.

Sofia Antonsson, dietist: Hej Maria!
Soja innehåller fytoöstrogener som verkar ha en antiöstrogeneffekt i kroppen eftersom det är så mycket svagare än andra former av östrogen. Det finns egentligen inte så mycket man kan göra med kosten för att öka östrogenet. Däremot finns behandling och då är det främst bioidentiskt östrogen som rekommenderas och då är det också bra att ta bioidentiskt progesteron samtidigt. Prata med din gynekolog.
Sofia

18:26, 1 December 2015

Linn: Hej! Hörde att ni nämnde fibromyalgi lite snabbt vid mattipsen... Har du något speciellt tips i matväg just för fibromyalgi/migrän?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Linn!
Det är många med fibromyalgi och migrän som mår bättre av en glutenfri kost. Socker påverkar ofta negativt liksom rött kött. Det bästa är att äta en balanserad kost med mycket kolhydrater. Försök att äta regelbundet så att blodsockret håller sig på en jämn nivå.
Sofia

18:27, 1 December 2015

Nickali: Hur vet man att man har en hormonell obalans? Hur kollar man det?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Nickali!
Ja, det är svårt att kontrollera exakt hur det ser ut eftersom vi inte alla gånger har möjlighet att ta dessa prover i sjukvården. Det går att göra salivtester och skicka till USA. I annat fall är symtom på hormonella obalanser många bl a sömnstörningar, humörsvängingar, trötthet, hjärndimma, torr hud, viktuppgång, oförmåga att gå ner i vikt, sötsug , saltsug etc. Så har du något av detta kan det vara en obalans, men det kan också vara vanlig vintertrötthet så det behöver inte ha med hormonerna att göra!
Sofia

18:31, 1 December 2015

Alba: Hej!! Jag har PCOS. Vilken typ av kost ska jag äta och vad ska jag hålla mig borta ifrån? Kram

Sofia Antonsson, dietist: Hej Alba!
Vid PCOS har man ofta sötsug och en benägenhet att gå upp i vikt. Därför är det bra att försöka undvika kolhydrater, i alla fall under en period, för att balansera blodsockret och minska insulinpåslaget.
Sofia

18:34, 1 December 2015

Anne: Vilket fint inslag när du Mia pratade med barnen, dom är så kloka ungarna.

18:35, 1 December 2015

Lena : Hej Sofia, jag har haft Hypertyreos i 2 år och prövar nu utan medicin. Finns det något jag ska tänka på när det gäller kosten för att undvika att få ett "återfall" .

Sofia Antonsson, dietist: Hej Lena!
Många med hypotyreos blir bättre med kosten. Det jag hör om är glutenfri kost och en kost mer åt paleo så det kanske du kan prova. Det är också viktigt att stötta binjurarna med rätt kost och stresshantering.
Sofia

18:35, 1 December 2015

Monica: Du säger att man ska undvika jod om man har hypotereos, men jag har hört att man behöver jod då? Vilket är rätt?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Monica!
Oj, nu blir det invecklat. Vid hypotyreos är det bra med jod, men har man den autoimmuna formen, Hashimoto, är det inte alla gånger gynnsamt med jod.
Sofia

18:36, 1 December 2015

Annelie: Tyckte det var intressant att du nämnde att du hjälper personer som mig med hypotyreos. Ingen läkare har nämnt kosten som ett sätt att må bättre. Undrar om du kan ge tips på hur kosten kan påverka sköldkörteln och varför läkare inte tipsar om detta?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Annelie!
Nej, i Sverige är det ännu inte vedertaget att kosten kan påverka våra hormoner. Det är ett komplicerat system där tarmslemhinnan och tarmbakterierna är inblandade liksom binjurar och hypofysen. Det finns alltså ingen enkel väg, men beroende på vilka symtom man har kan man prova glutenfri kost och en kost mer åt paleo hållet. Det är även bra att ta tillskott. En näringsterapeut kan hjälpa dig!
Sofia

18:39, 1 December 2015

Veronica : Har IBS och märker att jag blir sämre vid menstruation?? Får gå på toa flera gånger.? Varför o vad kan man göra för att mildra symtomen?

Sofia Antonsson, dietist: Hej Veronica!
Det är vanligt att IBS-symtomen blir värre vid mens och det beror mest troligt på att hormonerna rubbas. De flesta upplever dock att det blir bättre med behandlingen FODMAP som hjälper många vid IBS och då kan man parera bättre.
Sofia

18:40, 1 December 2015

Jenny: Hej Hur märker man om man har för lågt kortisol i kroppen eller att man har dåliga binjurar? Vart sjukskriven för ett år sen för utmattningsdepression men känner mig fortfarande inte bättre tänkte att det kanske finns någon annan diagnos bakom måendet.

Sofia Antonsson, dietist: Hej Jenny!
Utbrändhet innebär att binjurarna inte längre orkar producera kortisol och därför blir man förlamande trött och utmattad. Det tar lång tid att få tillbaka binjurarna, men det går. En bra stresshantering är a och o. Andningsövningar och yoga är bra. Sömn och en kost som håller blodsockret på en stabil nivå är också viktigt. Näring är också centralt, via kosten och ibland är det nödvändigt med tillskott.
Sofia

18:44, 1 December 2015