smart kvinna Bild: Johnér

Lista: Maten som får fart på dina hjärnceller

11 bra livsmedel – och ämnena din hjärna behöver

Går det att påverka hjärnans kapacitet med maten?
Ja, menar forskningen som sedan ett tag tillbaka pratar om det under begreppet ”brainfood”, alltså mat som är bra för din hjärna. Här är hela listan.

Publicerad 2016-02-24 | Vardagspuls
 

Dietist Sofia Antonsson pratar om det vi kan äta för att känna oss mer alerta och kanske till och med lite smartare. I Vardagspuls 8 mars.

Chatt med dietisten om mat som göt dig smartare

1. Fullkorn

Liksom allt annat i kroppen måste hjärnan ha energi för att funka. Med en stabil energiförsörjning över dagen kan du fokusera bättre. Välj fullkorn med lågt GI, som långsamt frisätter energi och håller dig på alerten hela dagen.

2. Fet fisk

Essentiella fettsyror är bra för hjärnan, hjärtat, leder och det allmäna välbefinnandet, och måste erhållas genom kosten. De mest effektiva omega 3-fetterna förekommer naturligt i fet fisk. Bra källor är också nötter.

3. Blåbär

Forskning tyder på att blåbär kan förbättra eller fördröja kortsiktiga minnesförluster, bromsa åldersrelaterade minnesförsämringar och sätta fart på tankeförmågan.

4. Tomater

Lykopen som finns i tomater, kan bidra till att skydda mot den typ av skada på cellerna som förekommer i utvecklingen av demens, i synnerhet Alzheimers sjukdom.

5. Vinbär

C-vitamin har länge ansetts öka alerten. En av de bästa källorna till den här viktiga vitaminen är svarta vinbär.

6. Pumpafrön

En handfull pumpafrön per dag är allt du behöver för att få i dig den rekommenderade dagliga dosen av zink, avgörande för minnet och din förmåga att tänka klart.

7. Broccoli

En stor källa till antioxidanter som tros vara hälsosamma för hjärnans olika funktioner. Forskningen är inte säker på hur antioxidanter fungerar, men menar att antioxidantrika livsmedel är kopplade till god hälsa.

8. Nötter

Valnötter är en stor källa till vitamin E som kan bidra till att förhindra kognitiv försämring, särskilt hos äldre.

9. Avokado

Innehåller kaliumjoner som antas skydda mot högt blodtryck och stroke.

10. Mörk choklad

Har i studier visat sig skydda mot stroke. Purfärsk forskning visar också att det kan förbättra minnet.

11. Ägg

Ägg innehåller högvärdiga proteiner, kroppens byggstenar. Omega 3-ägg innehåller också värdefulla omega 3-fettsyror om hönsen har fått fiskolja i fodret. Både protein och omega 3-fettsyror är viktiga för hjärnans funktioner.

 

Källor: BBC, Health, SvD