svullen mage Bild: Johnér Bildbyrå

5 livsmedel som kan ge dig ballongmage

Magen spänner och du tvingas släppa upp skärpet. Gasig, spänd mage är ett stort problem för många och kan helt förstöra dagen. I vissa fall kan maten vara boven. Här är några vanliga livsmedel som kan ställa till det.

Publicerad 2015-05-08 | Senast ändrad 2017-08-09 | Vardagspuls

Fruktsockerbomben

Viss frukt bråkar med din mage. Äpple, päron, persika, mango och vattenmelon innehåller stora mängder fruktsocker, fruktos, och precis som andra kolhydrater kan det ställa till det ordentligt i mag- och tarmsystemet hos känsliga personer. Problemet kallas fruktosmalabsorption, och är en oförmåga att ta upp fruktos från tarmen. Frukt och bär som är snällare för magen är exempelvis jordgubbar, körsbär, plommon, kiwi, mandarin, banan (ej övermogen) och blåbär. Prova dig fram och känn efter vad som känns bra för just din mage.

Tugg-bubblan

Många sträcker sig efter ett sockerfritt tuggummi direkt efter måltider för att hålla andedräkten fräsch och rensa munnen, men tuggummi-tuggandet i sig kan bli en mag-bov. När du tuggar kan du nämligen svälja extra mycket luft, som gör magen uppsvälld och i obalans. Det är också ännu ett skäl att tugga maten med stängd mun. Många tuggummin innehåller dessutom sötningsmedlet sorbitol (en vanlig komponent i sockerfria och kalorisnåla livsmedel) som kan ha en viss laxerande effekt och orsaka svullen mage. Alternativen för en säker andedräkt är halstabletter, munspray och munskölj.

 

Laktos-smällen

Kanske är du laktosintolerant utan att veta om det? Då kan den där smarriga chokladkakan eller efterrätten med glass ställa till problem. Laktosintolerans innebär att kroppen inte kan ta upp mjölksocker, laktos, från maten. Slemhinnan i tunntarmen har en för låg nivå av enzymet laktas för att kunna ta isär mjölksockret, som istället hamnar i tjocktarmen. När det där bryts ner av bakterier ger det upphov till smärtor, gasbildning, svullen mage och diarré. Om din mage reagerar på måltider med stora mängder mjölkprodukter kan det vara läge att testa att byta till laktosfritt. Som tur är kan du hitta det mesta i den laktosfria sektionen i dag, så du behöver inte avstå från sådant du gillar.

Så slipper du uppblåst mage på sommaren

Bubbeltrubblet

Ett glas iskall läsk är ju gott, men kan vara en riktig fridstörare för känsliga magar. Det beror på att bubblorna i exempelvis läsk och öl ger ökad mängd gas i magsäcken. Till slut blir det en så stor mängd gas att du får besvär. Byt till en dryck utan bubblor och känn efter om det gör skillnad.

Lökchocken

Många har insett att bönor gör dem svullna och gasiga, men missat att lök och vitlök kan ha samma effekt. Det beror på att de alla innehåller oligosackarider, sammansatta sockerarter som särskilt påverkar känsliga magar, då de kan jäsa i tarmen. Ersätt vitlöken med andra kryddor och byt ut löken i grytan mot rotsaker som morot och palsternacka.

Andra skäl till svullen mage och magproblem kan vara glutenintolerans, IBS, stress, magkatarr, med mera. Besök din läkare om du upplever upprepade problem. Här kan du läsa mer om FODMAP som hjälper dig att utesluta många livsmedel som är besvärliga för känsliga magar.

Källa: Health.com, MåBra.com, 1177 Vårdguiden, Fitnessmagazine.com