bästa maten för hyn Bild: Johner Bildbyrå

Maten som bromsar ålderstecken

Listan som får din hy att jubla

Det du stoppar i dig påverkar dig både på insidan och på utsidan. Visste du att det finns mat som särskilt får din hy att utropa ”Nam nam nam!”? Här är 6 ingredienser som maxar kosten för din hy och bromsar ålderstecknen.

Publicerad 2015-05-05 | Senast ändrad 2017-06-09 | Vardagspuls

1. För mjukare hy: Granatäpplen

Den här frukten är fullproppad med vitamin C, som bidrar till att skydda huden mot solens strålar (men nej, det är ingen ursäkt att skippa solkrämen). Frukten innehåller även ämnen som hjälper din kropp i att bevara pro-kollagenet, som ger huden fasthet. Ta gärna med granatäpple i din morgon-smoothie.

2. Bekämpar fina linjer: Blåbär

Det här läckra bäret innehåller mer antioxidanter än nästan alla andra livsmedel. Den ger därmed din hy extra skydd mot skadliga fria radikaler. Fria radikaler är en biprodukt av kroppens energiförbränning, och bildas även när kroppen utsätts för yttre påfrestningar (stress, solskador, rökning etc). Ett överskott på fria radikaler är skadligt för hudens celler och kan ligga bakom ett flertal sjukdomar, så att maxa försvaret mot dessa med kosten är lysande. Få in blåbär i din frukost, som ditt mellanmål eller i efterrätten.

3. Stramar upp: Grönkål och spenat

De här grönsakerna innehåller finfina antioxidanter som hjälper till att skydda din hy från solskador. Spenat är fullproppad med betakaroten och lutein, som bidrar till att förbättra hudens elasticitet, enligt en studie i Journal of Agricultural Food Chemistry. Försök få in kokt grönkål eller spenat i maten tre gånger i veckan.

4. Minskar rodnad: Fisk

Sardiner, lax och makrill innehåller mängder av omega 3-fettsyror, som stärker dina cellmembran och därmed hjälper huden att bevara fukt. Att få in omega 3-rik fisk i kosten två gånger i veckan kan minska olika typer av inflammationer i huden, så som eksem. En annan bra källa till omega-3 är olivolja, och det är toppen att få i sig en matsked om dagen.



5. Motverkar pigmentfläckar: Grönt té

Plugga in vattenkokaren på jobbet! Grönt té innehåller en av de mest effektiva komponenterna för att motverka solskador, som exempelvis pigmentfläckar. Den trevliga drycken innehåller även fenoler, som i olika studier visat sig ha förmåga att arbeta emot oxidativ stress och verka antiinflammatoriskt. Sikta på att få i dig en kopp om dagen!

6. Gör huden elastisk: Tomat

Tomaten är det livsmedel som innehåller mest lykopen, som är den karotenoid som ger tomaten dess röda färg. Lykopen har vid en brittisk studie visat sig vara ett naturligt skydd mot UV-strålning, men bidrar också till att öka pro-kollagenet som hjälper huden att hålla sig elastisk och rynkfri. Ät tomat på smörgåsen, som ingrediens i salladen och använd gärna tomatpuré i matlagningen. Det har visat sig att kokt tomatsås faktiskt ger högre åtkomst av lykopen än färska tomater.

Källa: Fitnessmagazine.com, Sund.nu