Mellanmål Bild: Johnér

Så viktig är mellisen för skolbarn

Trött, arg, hängig. Alla som har barn har nog märkt av att det inte är någon bra idé att låta det gå för många timmar mellan lunch och mellis – eller att hoppa över frukosten. Anki Sundin, nutritionist på Arla berättar hur viktig mellisen egentligen är och tipsar om bra mellanmål för skolbarn.
– Det behöver vara näringsrikt och mätta bra.

Publicerad 2015-08-31 | Vardagspuls

Redan i 11-12 års åldern är barns energibehov ungefär lika stort som en vuxen kvinnas, men de äter inte alltid lika mycket vid varje måltid. Mellanmål blir då en viktig del för att hålla energinivån uppe och orka lära sig nya saker.

Så vad behöver då barn äta för att må bra och hur mycket betyder ett mellanmål för skolresultatet? Näringsfysiologen Anki Sundin reder ut.
 – Det är viktigt att melliset är något som är energirikt och näringsrikt på samma gång. Barn i låg-och mellanstadieålder äter oftast inte så stora mängder så det de äter får gärna vara näringsrikt. Det är viktigt att det finns vitaminer och mineraler i maten, men även protein och kolhydrater av bra kvalitet.
 
Vad är bra mellis-mat då?
– Det kan till exempel vara en fullkornsmacka med smör och ost på med någon grönsak och ett glas mjölk.
 
Hur viktigt är mellanmål och frukost egentligen?
– Det finns en hel del undersökningar som visar att om man äter frukost så orkar man koncentrera sig, och prestationen i skolan blir mycket bättre. Och lärare upplever att klasserna blir lugnare och mer harmoniska. Även många vuxna har nog upplevt många gånger att man blir trött och inte kan fokusera lika bra om man inte ätit tillräckligt på ett tag.
Mellanmål är ett bra komplement till de större måltiderna frukost, lunch och middag eftersom mindre barn inte äter så stora portioner varje gång. Därför kan de behöva äta flera små.
 
Om barnet bara vill äta mackor med nutella då?
– Det finns plats för pålägg som är lite sötare. Om det blir en del av en mysig helgfrukost så är det helt ok. Men barn behöver ha näringsrik mat som grund så till vardags är det bra att välja pålägg med mer näring. Välj exempelvis ost, skinka eller keso i stället.
 

Ankis tips på enkla mellanmål att göra själv efter skolan

En macka med smör och ost och ett glas mjölk.
Fil, yoghurt, müsli.
Gröt med mjölk och bär om barnet är så pass stort så det får använda mikron själv.

En av mina favoriter är att äta kall couscous med kall turkisk matyoghurt! Om ni har lagat couscous dagen innan och det har blivit lite över är det perfekt att göra ett mellanmål av det. Om man lagar couscousen med russin och kanel blir det supergott att blanda ner apelsinbitar före servering.
 
Bananpannkakor är både gott och enkelt att göra. Mosa en banan och blanda den med två ägg. Stek i smör och toppa med bär och cottage cheese, exempelvis keso. De kan göras dagen innan av någon vuxen och ätas både kalla och varma. Ett glas mjölk till är både gott och näringsrikt.