Närimngsfysiologen Kristina Andersson tipsar om eat clean och hur du kan hitta en bra balans i livet med din kost Bild: Bianca Brandon Cox

”Vi glömmer bort att vi ska ge vår kropp någonting”

Näringsfysiologen om att äta ren mat

Det här med mat, vikt och bra balans i livet. Hur komplicerat kan det egentligen vara? Om du frågar näringsfysiologen Kristina Andersson, som skrivit ett flertal böcker på ämnet så svarar hon att vi inte behöver göra det så komplicerat som vi ofta gör.
– Det där bäret från Himalayas sluttning är säkert jättenyttigt men man får inte glömma att kokta morötter och ärtor också är jättebra.

Publicerad 2016-08-29 | Senast ändrad 2017-01-17 | Erika Sjöö

Näringsfysiologen Kristina Andersson, som föreläser för både privatpersoner och företag om mat, balans och smarta val i vardagen, vill hjälpa oss att förstå hur vi genom vår livsstil kan påverka vår kropps funktion och vårt välmående. Det handlar inte om att vara tjock eller smal utan att ge sin kropp de byggstenar den behöver för att fungera optimalt.

Kristina Andersson menar att det har blivit för mycket fokus på utseende och vikt och att vi ofta glömmer bort att vi faktiskt ska ge vår kropp någonting som den behöver.

– Det är viktigt att vi förstår att maten faktiskt spelar roll, att den är grundläggande för oss människor. Man brukar ju skämta om att du är vad du äter men det stämmer ju faktiskt till viss del. Inte för att du blir en kebab om du äter en kebab men du kommer att vara uppbyggd av de proteiner och de vitaminer och mineraler som kebaben innehöll, säger Kristina Andersson som menar att en utseendemässigt ”perfekt” kropp kan bli som en härlig bonus.

Som ett exempel på det här med att maten faktiskt fyller en viktig funktion tar Kristina Andersson upp det här med järn.

– Vi behöver järn för att kunna transportera syre. Får vi inte i oss tillräckligt med järn blir vi trötta. Det är ju så grundläggande att vi ibland glömmer bort det, säger hon.

Sträva efter att äta så ren mat som möjligt

I grund och botten handlar det om att äta mat som är så ren som möjligt som till exempel kött, fisk, ägg, grönsaker, baljväxter och nötter.

– Det stora problemet i västvärlden är att vi bytt ut den näringsrika maten mot skräp som till exempel läsk, godis och processad mat. Låt säga att jag går och köper en hamburgare på en snabbmatsrestaurang. Hamburgaren i sig är ju inte näringsbefriad men i pommes fritsen, som ju är gjord på potatis, finns det ämnen som påverkar oss negativt eftersom potatisen friteras, säger Kristina Andersson.

Fråga dig själv vad du egentligen vill ha

Kristina Andersson tror inte på idén att förbjuda något livsmedel men att man bör tänka till om man verkligen vill ha den där chokladkakan eller hamburgaren.

– Försök tänka att allt du stoppar i dig ska ge dig någonting. Antingen någonting som är bra för din kropp eller din själ. Fråga dig själv vad du är ute efter just nu. Är det ren njutning eller vill du bli mätt och känna att du får energi som räcker länge? Många slentrianstoppar i sig i något som ska räknas som gott men njuter inte av det. Välj hellre ett tillfälle när du kan få maximal njutning, säger Kristina Andersson som är skeptisk till den ”hälsohysteri” som breder ut sig i samhället.

– Det blir lite snett ibland när allt ska ”hälsofieras”. Godsaker ska göras nyttiga, julbordet ska vara hälsosamt och semlan komma i nyttigare varianter. Inget är så dåligt att vi faktiskt inte kan äta det om vi gör det i lagom mängder. Om det är njutning jag är ute efter så ska jag välja en äkta semla. Det är ju fantastiskt gott!

Tips och råd från näringsfysiologen

  1. Ät regelbundet. Gå aldrig och vänta så länge att du blir vrålhungrig. Då finns det risk att du gör mindre smarta val när du ska äta. Satsa på grönsaker och proteiner som mättar bra så håller du dig också mätt länge. Snabba kolhydrater, ”mjölmat” och socker kommer medföra att suget kommer tillbaka snabbare.
  2. Skippa viktminskningspulver och tillskottspulver eftersom de ofta är näringsbefriade. Satsa i stället på så rena och kalorisnåla livsmedel som möjligt om du vill gå ner i vikt.
  3. Hoppa aldrig över någon måltid. Det är inte farligt att hoppa över en måltid men det är beteendemässigt osmart eftersom det är lättare att falla för frestelser när man är vrålhungrig.
  4. Se till att ha mycket grönt på tallriken. Skär gärna upp köttbiten i mindre skivor och servera den till fler personer så får du i dig mer av grönsaker i stället.
  5. Det är lätt hänt att drabbas av sockersug i affären och det känner affärsinnehavaren till. Att placera godis vid kassan är en medveten strategi. Försök tänka: Nej, så lättlurad är jag inte att jag går på det där!

PT-Leila: Så får du starkare mage med en vanlig kudde

SPONSRAT INNEHÅLL

Några recept att inspireras av i samarbete med Arla

Kokt torsk med brynt smör

En enkel och snabblagad fiskrätt som känns lyxig.
Gör så här

Potatis- och purjolökssoppa

En riktig vardagsklassiker med milda, goda smaker.
Gör så här

Kyckling med paprikasås

En enkel kycklingrätt som serveras med en fräsch sallad.
Gör så här

Strimlad sallad med cottage cheese

En färgglad och vacker sallad att njuta av till middag eller efter träningspasset.
Gör så här