vin dricka vin Bild: Johnér Bildbyrå

Hela listan: Njut med gott samvete

7 frestelser som faktiskt gör dig gott

Himla gott – och med flera hälsofördelar.
Njut i lite lagom mängd – här förklarar vi varför.

Publicerad 2015-04-24 | Senast ändrad 2016-08-12 | Vardagspuls

1. Ta en  bit om dagen

Klart du ska ta en pralin till tv-myset. Choklad innehåller serotonin, som påverkar ditt humör på ett positivt sätt. Dessutom innehåller choklad ämnen som ökar ämnesomsättningen. Dessutom kan choklad i lagom mängd ge en extra skjuts på träningspasset!

2. Se rött

En ljuv kväll med ett glas rött i näven. Ja, för den som dricker med måtta finns stora hälsofördelar med ett glas rött om dagen, det vill säga 1,5 deciliter för kvinnor och 3 deciliter för män. Det både minskar farligt kolesterol och skyddar dig mot kärlsjukdom.

3. Lägg på en rem

Inkludera lakrits i helgmyset. Inte nog med att lakrits är ett klassiskt afrodisiakum, det innehåller även b-vitamin och olika antioxidanter. Bäst är det om du väljer riktig lakrits av god kvalitet. Lakritsroten är rik på salicylsyra som har visat sig hämma inflammatoriska processer. Lakritsrot såldes till och med som medicin på apoteken i Sverige fram till 1970-talet. Men har man lågt blodtryck kan några lakritsbitar om dagen göra att man känner sig mindre yr och svimfärdig. Här kan du läsa mer om lakrits.

4. Missa inte kaffetåren

Jo, du ska faktiskt ta dig tid för din dagliga java, det kan du framhålla när någon försöker störa dig i fikapausen. Det svarta guldet påverkar hälsan på flera olika sätt. Dricker du tre koppar kaffe om dagen sjunker till exempel risken att drabbas av den vanligaste formen av hudcancer med hela 20 procent.

5. Avrunda med ostbricka

Ost kan faktiskt hjälpa dig att gå ner i vikt. Forskning visar att ett större intag av kalcium, som ost är en god källa till, stimulerar fettförbränningen. Kalciumet binder fettsyrorna – och gör att kroppen inte tar upp fettet. Över huvud taget kan feta mjölkprodukter hjälpa dig att gå ner i vikt.

6. Go nuts!

Stannar du till i naturgodishörnan och laddar upp med goda nötter när det vankas filmkväll? Helt rätt, särskilt om du undviker de rostade och saltade. Mixen av nyttigt fett och grova fibrer i nötter sänker innehållet av skadligt kolesterol i blodet. Men det är bara början. Nötter innehåller nämligen vitaminer och mineraler, och mer protein än kött.

7. Ta en macka till

Kolhydrater målas ofta upp som en hälsobov. Betyder det att du ska skippa frukostmackan? Verkligen inte. Färskt fullkornsbröd (med massor av smarriga pålägg) är supergott, och bra kolhydrater bidrar till ett stabilare blodsocker, och håller dig mätt samtidigt som det är rikt på fiber, vitaminer, mineraler och antioxidanter.