Aeries modeller kommer i alla former Bild: Aerie

Oretuscherade bikinibilder går hem hos köparna

VD: ”En självklarhet att inte photoshopa”

Äntligen ett företag som förstått det här med att alla kroppar kommer i olika storlekar och former. Sedan det aktuella modeföretaget slutade att retuschera sina reklambilder av bikinimodeller har försäljningen dessutom ökat rejält.

Publicerad 2016-05-23 | Vardagspuls

Så här inför den kommande badsäsongen möts vi ofta av reklambilder av modeller från alla håll och kanter. Modellerna är oftast smala och variationen i kroppsstorlek skiljer sig inte nämnvärt mellan företagen. Men det är ett företag som sticker ut ur mängden genom att inte låta photshopa sina bikini– och underklädeskollektioner.

Självklarhet att inte retuschera

Sedan modeföretaget American Eagle år 2014 bestämde sig för att sluta retuschera sina reklambilder för kollektionen Aeries och istället låta modellerna se ut som de gör har företaget blivit betydligt lönsammare. Företaget ökade sin försäljning med 20 procent under 2015 jämfört med året innan, det skriver Veckorevyn.

Till tidningen Business Insider säger Aeries VD Jennifer Foyle att det var en självklarhet att sluta potoshopa bikini–och underklädesbilder.

– Vi visste att det här beslutet skulle tas emot väl hos den här generationen. Varför skulle vi modifiera de här modellerna? De är vackra precis som de är, säger Jennifer Foyle till Business Insider.

Skänker pengar till organisation mot ätstörningar

Sedan ett par månader tillbaka skänker företaget pengar till den amerikanska organisationen National Eating Disorders Association som jobbar mot ätstörningar. För varje bild som taggas med #AerieReal skänker företaget en slant till organisationen.