Sovande sjukt barn Bild: Johnér

Överlevnadsguide – så klarar du av vabruari

Tipsen som håller dig frisk – och igång när du vabbar

Vabruari är här – igen! Det betyder för väldigt många att man drabbas av snoriga näsor, ömma halsar och – i värsta fall – magsjuka. Vi har satt ihop en överlevnadsguide hur du håller dig frisk och vad du ska göra om olyckan är framme!.

Publicerad 2017-02-13 | Vardagspuls

Att alltid vara frisk som en nötkärna är i stort sett omöjligt. Någon magisk formel för att hålla sig frisk i vabruari (snabb förklaring av vad det är reds. anm.) finns alltså inte – men vi har satt ihop en checklista över vad du kan göra för att undvika att förkylningarna går runt, runt i familjen.

Så kan du försöka stoppa sjukdomarna

  1. Tvätta händerna! Kan verka självklart, men bättre att tvätta en gång för mycket! Var speciellt noggrann efter toalettbesök och innan måltider. Använd både handsprit (skyddar mot förkylning) och tvål (skyddar mot magsjuka).
  2. Använd engångsnäsdukar! Använd näsduken en gång och släng den sedan.
  3. Tvätta leksakerna! Gosedjur och snuttefilt kan åka i maskinen när sjuka barn blivit friska och plastleksakerna kan diskas för hand eller i maskin.
  4. Nys och hosta i armvecket! Eftersom du tar i allt med händerna så hindrar du sjukdomar från att spridas om du använder armvecket istället för händerna när du nyser eller hostar. 
  5. Stanna hemma! Det är viktigt att försöka undvika att smitta andra. Om barnen är magsjuka ska de vara hemma två dagar efter sista kräkning eller diarré. Så länge man har feber ska man stanna hemma, så en feberfri dag kan vara en bra idé.
  6. Var utomhus! Frisk luft boostar immunförsvaret och sjukdomar sprids inte lika lätt om man är ute mycket.
  7. Ät massor av frukt och grönt! Hjälp immunförsvaret på traven genom att ladda upp med livsviktiga vitaminer och mineraler.

Håll igång även när du vabbar

Om olyckan ändå är framme och du är hemma med sjuka barn så kan man passa på att göra det bästa av tiden. Här kommer några tips på vad du kan göra med – eller utan – barn.

  1. Kör ett träningspass! När barnen sover eller ligger och tittar på film kan du passa på att träna lite. Kolla in Leilas träningspass som du enkelt gör hemma – allt du behöver är en kudde.
  2. Träna med barnen! Om barnen är pigga och rastlösa kan det vara spännande och roligt att träna tillsammans. Såklart ska barnen vara helt friska för att träna, men kan vara en perfekt sysselsättning de extra dagarna man är hemma efter magsjuka.
  3. Hemmaspa! Också perfekt att göra medan barnen sover eller om du är hemma och snorar själv. Här är några tips på spabehandlingar du kan göra med det du har hemma.