5 bra källor till aktiva bakteriekulturer Bild: Most photos

Det här är skillnaden mellan probiotika, prebiotika och symbiotika

Vardagspuls reder ut begreppen

Alla pratar om probiotika, de goda bakterierna, som den räddande ängeln för magen. Men på senare tider har även begrepp som prebiotika och symbiotika dykt upp när man pratar maghälsa. Vad är skillnaden? Vardagspuls reder ut i magbakteriedjungeln.

Publicerad 2018-03-13 | Vardagspuls

Vi har ungefär 400 olika arter av bakterier i magtarmsystemet. Några av dem är mer gynnsamma för oss än andra. Hos en del personer kan tarmfloran vara störd ibland och behöva lite hjälp via kosten. Då kan det hjälpa att äta probiotika och/eller prebiotika.

Låt oss reda ut begreppen.

Probiotika

När man talar om probiotika menar man de goda magbakterierna som finns i maten antingen naturligt eller tillsatt. Naturligt finns probiotiska bakterier i exempelvis syrade grönsaker som kimchi, surkål, kombucha, fil och yoghurt. Men yoghurt och även juice finns som bekant också med tillsatta probiotika. Där har livsmedelsproducenterna valt ut en eller flera probiotiska bakteriestammar att tillsätta ytterligare för att ge sina produkter mervärde.

Det finns företag som själva forskar eller har forskat kring probiotika, och det görs undersökningar av fristående forskare kring probiotika. Att forska på probiotika är mycket komplicerat, inte minst för att var och en av oss har våra egna sammansättningar av tarmbakterier och att tarmbakterierna snabbt minskar eller ökar i antal beroende på vad vi äter för kost i allmänhet. På bara 24 timmar kan vi få mätbara förändringar i sammansättningen av tarmbakterier med förändrade kost- och livsstilsmönster.

Själva definitionen av probiotika är satt av Världshälsoorganisationen, WHO. För att en bakteriestam ska få kallas för probiotika så ska två huvudsakliga kriterier vara uppfyllda:

  1. Bakterierna ska vara levande i livsmedlet under hela förvaringstiden.
  2. De ska tillföra konsumenten en extra hälsoskjuts.

Vissa probiotika kan alltså få våra tarmar att fungera bättre och det handlar ofta om några deciliter av det probiotiska livsmedlet per dag för att vi ska märka resultat.

Här hittar du flera goda receptförslag

Dofilus – med unik kombination av tre goda bakteriestammar

En smart genväg till goda magbakterier är att äta nya Dofilus. Det är en laktosfri yoghurt med en unik kombination av tre tillsatta bakteriestammar, LA-5, BB12 och F-19, som kan hjälpa dig att få en mage i balans.

Läs mer om nya Dofilus

Prebiotika

Prebiotika är ett finare namn för de kostfibrer som utgör själva näringen för probiotikan, alltså maten till de gynnsamma bakterierna. Prebiotikan behövs för att probiotikan ska kunna trivas och må bra.

Prebiotiska kostfibrer finns naturligt i bland annat bönor, ärtor, gryn, linser, frön och nötter, men även fiberrikt bröd. Det finns också bröd med extra kostfiber tillsatt, och dessa kostfiber är ofta prebiotiska. Ju mer fiberrik kost vi äter ju bättre mår vår mage och tarmar. Observera att detta inte alltid gäller utan förbehåll för dem som lider av IBS! De behöver ofta följa mer specifika kostråd. Människor med andra mag-tarmsjukdomar kan också behöva följa särskilda medicinska kostråd, som till exempel FODMAP.

Symbiotika

När man tillsätter både probiotika och prebiotika kallas det för symbiotika (efter grekiskans ”sym” som betyder ”tillsammans”). På produkter ser vi ofta också begreppet ”synbiotika” som betyder samma sak, även om ”symbiotika” är det mer korrekta.