Psykoterapeuten om barnlekar: ”Barn håller på med det som omvärlden ger dem”

Chatt med Louise Hallin

Hur ska barn leka för att utvecklas på bästa sätt och bli kreativa? Vilka lekar är bra? Är våldsamma lekar ok och vad ska man göra om leken urartar? Psykoterapeut Louise Hallin svarar.

Publicerad 2015-11-25 | Vardagspuls

Kom din fråga inte med i kvällens chatt? Kanske hittar du svar i Louise Hallins podd Kära barn 

 

Vardagspuls: Hur ska barn leka för att utvecklas på bästa sätt och bli kreativa? Vilka lekar är bra för barn? Är våldsamma lekar ok och vad ska man göra om leken urartar? Ställ din fråga till psykoterapeut Louise Hallin. Din fråga kommer publiceras i chatten så snart den blivit besvarad.

14:40, 25 November 2015

Johan: Min son ritar mycket teckningar med vapen och krig, i skolan gillar dom det inte, bör jag vara orolig? Tänker att han bearbetar saker han ser och hör.

Louise Hallin, psykoterapeut: Barn bearbetar och speglar det som världen bjuder runt omkring dem. De uppfattar mer av nyheter och föräldrars oro än vi vuxna vanligen tror.
För en hel del barn fyller krigsleksaker en funktion och det är viktigast att barnet känner sig trygg i att kunna prata med sina föräldrar om lekarna och då kan man passa på att delge sina värderingar i ämnet.

17:41, 25 November 2015

Emma: När ska man bryta in vid bråk? Har två barn, 4 och 6 år, som bråkar mycket. Är det bra?

Louise Hallin, psykoterapeut: Du kan nog lämna det mesta till barnen själva att lösa. Från fyra års ålder kan barn vanligen förhandla och förstå. Givetvis måste du hålla ett öga så att inte våld uppstår..

17:46, 25 November 2015

Lina: Vår flicka är 16 månader. När har egentligen barn behov eller glädje av att träffa andra barn? Måste de umgås massa med andra barn i så unga år? Vi har inte henne på dagis utan vill vara hemma så länge det är möjligt. Vi är ibland på öppna förskola. Jag blir trött på andras tjat om att hon verkligen måste vara med andra barn vilket jag inte tror själv är nödvändigt ännu? Caroline

Louise Hallin, psykoterapeut: Lust och förmågan att leka är ett medfött fenomen så bara hon får vara i närheten av andra barn så har det en stimulerande effekt. Titta , lyssna, smaka och känna i samspel med föräldrarna. En av de första lekarna är oftast Tittut, där övar man tillit o trygghet. Det mesta i lekväg för små sker med föräldern som utgångspunkt så låt dom tjata bara.

17:50, 25 November 2015

Sandra: Min kompis har en son på 3 år. 2 gånger i veckan har dom gympa på hans dagis då dom får kasta boll o springa mm. Tycker det är super bra.

Louise Hallin, psykoterapeut: Absolut! Rörelse av de stora muskelgrupperna är också viktigt för språkutvecklingen. Bra ide.

18:14, 25 November 2015

Vardagspuls: Hinner du inte få svar i kvällens chatt kan du kika in Louise podd, kanske hittar du liknande fråga med svar där: https://itunes.apple.com/se/podcast/kara-barn/id1045983946?mt=2

18:15, 25 November 2015

Helena: min 6-åring slappnar av med Ipad nör han kommer hem från skolan. men det blir mycket tid, största delen av kvällen, som går till detta. Borde han fortsötta leka när han kommer hem från fritids vid 17-tiden? Hur illa ute är vi?

Louise Hallin, psykoterapeut: Ni behöver begränsa tiden till en timme per dag, extra viktigt innan han blir större, att han har en okomplicerad förhållning till avstängningsknappen. Dessutom en eller två kvällar i veckan där ni aldrig har datorer på.

18:16, 25 November 2015

Alexandra: Hej! Jag jobbar som förskollärare och har ett barn som alltid är i lekens värld, allt är från fantasin. Han släpper det inte någon gång. Hur ska man tänka där? Ska man få honom att klmma ur fantasin ibland för att t.ex äta eller ska man låta honom hålla på å bara spela med? Gör de någon "skada" att inte komma tillbaka till verkligheten? Hoppas du förstår vad jag menar :) Han har en otroligt bra fantasi å ett enormt ordförråd som bygger upp fantasin till ännu mera fantastisk! Han är 6år

Louise Hallin, psykoterapeut: Vilken fantastisk berättelse. Med den förhållningen kan du utan problem avbryta honom när det är nödvändigt, men som vanligt är det alltid bättre för barn om man förbereder och inte bryter in för brutalt

18:18, 25 November 2015

Louise : Hej. Jag är hemma med mina två barn, 3 & 1 år. Vi har planerat att vi ska vara hemma med dem i drygt 1,5 år till innan de ska börja på förskolan. Vi träffar andra mammor med barn och går på öppna förskolan. Hur är det med lekar om barn är hemma? Många anser att barn som inte går på förskolan utvecklas sämre än de som går på förskola. Min treåring har eget språk, han säger endast ett par ord, en del ord har han sagt vid ett tillfälle men sen aldrig mer. Beror detta på att han "bara" är hemma med mig. Han förstår väldigt mycket & är duktig på många saker.

Louise Hallin, psykoterapeut: Det är just språket som utvecklas väldigt väl om man går på förskolan, tidigare än andra barn. Kanske kan det delvis bero på att vi föräldrar ju så innerligt väl förstår våra barn hemma oavsett vilket sätt det än pratar på och då blir det inte lika viktigt att förändra språket. Ni kan kanske hitta ngn halvtidslekskola eller ngt annat just för honom om du själv oroar dig.

18:22, 25 November 2015

Isabelle: Detta är ingen fråga.. Bara en rolig grej jag kom att tänka på som hör till ämnet. Jag var i 5års åldern och tjatade på min mamma om att jag ville att hon skulle leka med mig. Mamma frågade "vad vill du leka?". "Mamma, pappa, barn! Jag är storasyster, vad är du?" Sa jag. "Okej, då är jag pappa" svarade mamma. Leken började men mamma lekte inte så jag blev arg och sa "men mamma lek då! Du sitter ju bara där i soffan och tittar på tv!". Mamma svarade " Jaaa... Jag är ju pappa. Det är väl vad pappor gör?"

18:22, 25 November 2015

Sandra: Hej louise tycker att det är bra att du även svarar på kommentarer vissa svarar bara på frågor o skriver man en kommentar så får man oftast inget svar. Men av dig får man det . Det tycker jag är väldigt fint av dig. Kramar.

18:22, 25 November 2015

Linda: Hej! Våra vänners son som idag är 4 år har sedan han i stort sätt kunnat stå alltid gått på och slagit vår dotter som idag är 5 år. Det händer nästan alltid i leken. Ofta har det varit med tillhyggen/leksaker som slås i huvudet. Nu på senare tid rivs han också. Det är inte bara mot vår dotter han slåss, utan mot andra på förskolan eller på lekplatsen. Varför tar han alltid till att slåss i leken? Han skräms också ofta, helt oprovecerat mot nya barn i lekparken tex. Vi är bekymrade.

Louise Hallin, psykoterapeut: Ja det förstår jag, det är naturligtvis helt oacceptabelt för er dotter, det behöver ni befria henne från omgående. Barnets föräldrar behöver omgående ta ansvar för sonens beteende genom utredningar eller allmän hjälp från BUP

18:24, 25 November 2015

Sofia : Hej, om mitt barn leker med ett eller flera andra barn hemma hos mig och leken blir våldsam eller innehåller förtryck, hur skall jag då agera. Skall jag tillrättavisa/ tala med barnen på ett sätt utan att kränka barnens "jag" ? Tex genom att säga till samtliga barn "här slåss ingen" istället för att peka ut det barn som slår? Vad ger det för effekt och vad skapar det i barnet om jag uttrycker mig på det sätt som du nyligen förmedlade tex "om du gör så får du inte komma hit mer".

Louise Hallin, psykoterapeut: Nej, jag anser att det man gör som du vill förbjuda i ditt hem behöver riktas direkt till den person du vill fostra. Du kan ju förstås ta med barnet till ett annat rum om du inte vill reagera i hela gruppen.

18:26, 25 November 2015

Christine Falk: Hej! Vill gärna använda dina samtal med Agneta i undervisning...finns det klipp?

Vardagspuls: Hej på vår sajt hittar du alla klipp från programmet: http://www.vardagspuls.se/tv/

 

18:28, 25 November 2015

Orolig: I vår dotters klass går en elev som vi misstänker har stora utmaningar. Eleven hotar, härskar och är allmänt stökig. Vi föräldrar får höra historier om allt från nakna (sexrelaterade) maktlekar och förnedrande behandling av kompisar såväl verbalt som fysiskt. Mycket ofta förekommer våld mot kompisar och krigsrelaterade influenser i lek. Vi märker att många barn är rädda för att gå till skolan och elevens agerande börjar påverka de andra barnens lekar på ett negativt sätt. Vad kan vi göra? Försöker prata med mitt barn menvet inte alltid vad jag ska säga. Skolan reagerar inte speciellt starkt.

Louise Hallin, psykoterapeut: Helt oacceptabelt! Gå till skolledningen, läs på skolans skyldigheter på skolverkets hemsida. Detta är ett SKOLLEDNINGSPROBLEM. Visa tydligt ditt missnöje och påpeka de helt orimliga konsekvenser för många pga en.
Hela föräldragruppen bör följa med, heja,heja.

18:33, 25 November 2015

challe: Var kommer fantasin ifrån? Min dotter har bott på barnhem och de första åren hade hon ingen fantasi. Men nu börjar den flöda. Hur stimulerar man fantasin?

Louise Hallin, psykoterapeut: Det gör man genom att erbjuda barnet mkt fri lek, utomhus eller i rum där det finns saker att leka med, vilket inte behöver betyda avancerade leksaker. Kuddar o filtar och kastruller är lika kul.
Sen ska man finnas men inte styra eller avbryta. Att ha fri tillgång till papper o penna o kritor ständigt närvarande på köksbordet är toppen. sitt o rita du också

18:38, 25 November 2015

Anna Nillson: Hur farligt / illa är det med barn som spelar krisgspel på playstation alt.datorn???, har en pojke på12 år. Tänkte på de du sa att när dem leker krigslekarna så bearbetar dem de som de tex sett på tv ,gäller de även då????

Louise Hallin, psykoterapeut: Ja säkert men högst en timme per dygn, finns studier om det från Oxford. Mer tid skapar destruktiva beteenden.

18:40, 25 November 2015

Vardagspuls: Nu stänger vi chatten för ikväll! Hann din fråga inte komma med - kika in om du hittar svaret i Louise Hallins podd https://itunes.apple.com/se/podcast/kara-barn/id1045983946?mt=2


18:48, 25 November 2015