Rätt tarmflora kan förebygga psykisk ohälsa som till exempel depression Bild: Johnér

Rätt tarmflora kan skydda mot depression

Förebygg psykisk ohälsa med prebiotisk mat

Ny forskning visar att vi kan förebygga psykisk ohälsa genom att äta mat som gynnar våra tarmbakterier. Men vad ska man egentligen äta? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut.

Publicerad 2017-02-13 | Jeanette Steijer

Sambandet mellan mat, våra tarmbakterier och olika sjukdomar är stort, något som uppmärksammas i en artikelserie i Svenska Dagbladet just nu. Vi vet redan att fel och för mycket mat kan göra oss feta och sjuka men att maten påverkar vår psykiska hälsa är ett ganska nytt forskningsområde. Kanske kan man med denna kunskap i framtiden förebygga många fler sjukdomar? Det vore ju bättre än att att endast kunna erbjuda behandling när sjukdomen uppstår.

De senaste åren har forskning om våra tarmbakterier ökat. Det är väl också på tiden när dessa, om än små, men många invånare i vår kropp tydligen spelar en så stor roll i vår hälsa.

Tarmbakterier mot depression och ångest

Vi har fler bakterier i magen än det finns celler i kroppen och tillsammans väger de ca 1,5 kilo – ungefär lika mycket som hjärnan.

– Vi är väldigt snobbiga när det gäller hjärnan och hur komplicerad den är, säger forskaren John Cryan från universitet i Cork till Svenska Dagbladet och liknar relationen hjärna och mage med serien Downton Abbey.

– Två grupper lever tillsammans men de där uppe försöker helt ignorera de andra. Ändå är det i källaren all action sker.

John Cryan tror att inom fem år så kommer vi att veta så mycket om kopplingen mellan våra tarmbakterier och psyket att vi kan börja använda dessa kunskaper till att behandla ångest, depression och även andra diagnoser.

Prebiotisk mat

Men vilken mat ska man då äta för att förebygga psykisk ohälsa? Enligt forskaren John Cryan handlar det om att äta varierat, både vad gäller grönsaker, fibrer och fermenterad mat, till exempel surkål, kefir, kimchi, som är gynnsamma för tarmbakterierna. Man brukar tala om prebiotisk mat.

Prova gärna syrade grönsaker, kryddiga grönsaker i en sallad. De innehåller särskilt bra bakterier som är bra för din tarmflora!

Därför ska du alltid ha en stor sallad i kylskåpet

Må gott!

Källa: Svenska Dagbladet

RECEPTEN PRESENTERAS I SAMARBETE MED ARLA

 

Kimchi

Gör din egen kimchi så här

Laxbowl med kimchiyoghurt

Njut av en bowl maxad med bra fetter – gör så här