Nattligt ätande är en ätstörning det pratas ganska lite om Bild: Johnér

Så blir du kvitt den jobbiga hungern på natten

Nattligt ätande – ätstörningen det pratas ganska lite om

Vaknar du upp på natten och känner ett så starkt sug efter mat att du inte kan hindra dig själv från att gå upp och öppna kylskåpet? Här berättar specialisten på ätstörningar, Ata Ghaderi, om nattligt ätande och delar med sig av tips till dig som är en nattätare.

Publicerad 2016-05-27 | Senast ändrad 2017-01-16 | Erika Sjöö

Redan på 50–talet började kända fetmaforskare världen över uppmärksamma att många av deras patienter hade ett återkommande behov av att äta på natten. Huruvida fenomenet ska betraktas som en ätstörning eller inte har dock varit under diskussion under en längre tid och det var först uder 2013 som nattligt ätande (på engelska Night Eating Syndrome) kom att betraktas som en diagnos i den amerikanska diagnosmanualen DSM.

Enligt Ata Ghaderi, professor i klinisk psykologi och specialist på ätstörningar vid Karolinska Institutet i Stockholm, tros 1,2 procent av den svenska befolkningen lida av nattligt ätande.

– Nattligt ätande är en ätstörning som innebär att man går upp på natten och äter ganska stora mängder mat. Det kan handla om att man värmer upp mat, att man ställer sig och lagar en hel måltid eller att man äter annat, till exempel godis. Hos vissa handlar det om att man håller sig vaken till sent in på natten för att få gå upp att äta medan andra vaknar efter några timmars sömn och känner ett stort sug att äta. Det här handlar inte om någon sömnstörning, man är fullt medveten om vad man gör, säger Ata Ghaderi.

Nattätare äter mindre på dagen

Nattligt ätande är vanligt förekommande hos personer med fetma men förekommer även hos normalviktiga. Det vanligaste är att störningen debuterar någon gång i 20–25 års ålder men för att få diagnosen krävs det att man ska ha haft dessa problem under ett par månader.

Vad störningen, som är något vanligare hos kvinnor än hos män, egentligen beror på är man inte helt på det klara med men man har kunnat se att det är vanligt att de som äter på natten har för vana att inte äta så mycket under dagen, ofta med anledning av att man försöker banta och att man dras med en ständigt återkommande tanke som handlar om att äta mindre.

– Många nattätare upplever att de saknar hunger på morgonen, bland annat eftersom de ätit på natten. Det är också vanligt att personer med den här problematiken upplever att de måste äta för att överhuvudtaget kunna somna. De flesta gör det i sin ensamhet, säger Ata Ghaderi.

Till skillnad från hetsätningsstörning som innebär att en person äter stora mängder mat utan att kunna stoppa sig själv ger inte nattligt ätande samma obehagliga mättnad som en hetsätare kan uppleva. Däremot kan problemet skapa oro och stark ångest hos nattätaren berättar Ata Ghaderi.

Ata Ghaderi vid Karolinska Institutet är expert på ätstörningar.

Foto: Stefan Zimmerman

Tips till nattätare

  • Se över dina matvanor på dagen. Bli medveten om ditt eget ätmönster och börja äta regelbundet. Minska på småätandet mellan huvudmålen och tänk på att äta mer av det hälsosamma och mindre av det ohälsosamma. Se till att ha ett bra ätmönster på dagarna som förebygger nattätande.
  • Gå i säng en bestämd tid och undvik att äta i sängen. Sovrummet är till för två saker: att älska och att sova.
  • Om du vaknar upp och känner att du absolut måste ha någonting i magen för att kunna somna: ät något lättillgängligt som innehåller fibrer och få kalorier, till exempel ett par morötter.
  • Sök vård om du tycker att det är svårt att ta itu med nattätandet på egen hand. Genom kognitiv beteendeterapi, KBT, kan du få tips och råd om hur du kan ändra dina vanor.

Källa: Ata Ghaderi