ovana sluta röka godis Bild: Johnér

Har du svårt att ”göra slut” med din ovana?

8 knep: så bryter du den – och byter till en bättre

Dåliga vanor är något vi alla har – och fortsätter att ha – trots att vi egentligen inte vill. Så varför är det så svårt att bryta en dålig vana egentligen? Och hur gör man? Så här säger experten.

Publicerad 2015-09-28 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

Enligt James Clear, amerikansk författare och beteendevetare, beror det på framför allt två saker: stress och tristess. Dåliga vanor – allt från nagelbitande till soffsittande – kan enligt honom vara en konsekvens av just dessa två.
Men det behöver inte vara så. Det går att lära sig nya och mer hälsosamma sätt att hantera stress och tristess, som man sedan kan ersätta sina dåliga vanor med.
Självklart kan en djupare och bakomliggande problematik göra att det faktiskt inte är så enkelt, men det kan ändå vara värt att fråga sig själv vad som gör att man håller fast vid något som de facto inte är bra.

Byt ut den dåliga vanan mot en god

Alla dina vanor har du av en anledning – för att du upplever att de ger dig något positivt. Ibland är den positiva känslan rent fysisk, som t ex när det gäller rökning. Ibland är den känslomässig – och ibland är den helt enkelt ett sätt att hantera stress.
Och eftersom dåliga vanor ger någon typ av upplevd ”nytta” till ditt liv, är det extremt svårt att bara ta bort dem. Istället måste du byta dem mot nya som ger liknande ”förmåner”.

  1. Välj en ersättning och gör en plan. Vad ska du till exempel göra när du får lust att röka?
  2. Ta bort så många triggers som möjligt. Genom att undvika de saker som orsakar vanorna blir de lättare att bryta.
  3. Är det din omgivning som ger dig en dålig vana? Försök ändra din miljö om det kan hjälpa dig att uppnå resultatet.
  4. Bryt vanan tillsammans med en vän. Starkare tillsammans, helt enkelt.
  5. Försök omge dig med människor som lever på det sätt du vill leva.
  6. Visualisera. Det vill säga ”se” dig själv lyckas.
  7. Tänk så här: du behöver inte bli någon annan, du behöver bara gå tillbaka till att vara den person du en gång var. Någon gång har du levt utan din dåliga vana – du kan göra det igen.
  8. Var snäll mot dig själv. Tillfälligt bakslag? På´t igen! Alla misslyckas ibland.

Att bryta dåliga vanor tar tid och är svårt, men försök hålla ut. De flesta misslyckas flera gånger längs vägen.

Källa: James Clear, Transform Your Habits