Man i trappa Bild: Mostphotos

Så eliminerar du riskerna med att sitta stilla

En timme om dagen räcker

Att det är farligt att vara stillasittande de flesta av dygnets vakna timmar vet du redan. Det kan ju en hel del ångest då många av oss sitter fast vid skrivbordet om dagarna. Nu visar dock forskning att det finns ett enkelt sätt att eliminera riskerna med att sitta stilla.

Publicerad 2018-02-13 | Vardagspuls

Sitter du stilla större delen av dagen? Det gör vi på Vardagspuls-redaktionen. För många kan det vara svårt att undvika de där timmarna av stillasittande. Att sitta stilla ökar bland annat risken för hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.  Det kan vara svårt att veta hur man ska få in mer rörelse under de där kontorstimmarna, men nu visar en ny studie hur du kan eliminera riskerna med en stillasittande livsstil.

– En halvtimmes promenad eller cykeltur ger stor effekt. En timmes motion tar bort riskerna helt, säger Ulf Ekelund, professor i fysisk aktivitet och folkhälsa vid Norges Idrottshögskola till SVT Vetenskap

”Man behöver inte träna jättehårt”

I en stor studie från 2016 kunde Ulf Ekelund, som är en av världens främsta experter på fysisk aktivitet, och hans kollegor visa att fysisk aktivitet minskar riskerna med ett stillasittande liv. Forskarna studerade över en miljon människors aktivitets vanor för att komma fram till detta.

– De som var fysiskt aktiva i minst en timme varje dag hade ingen ökad risk för vare sig hjärt- och kärlsjukdom eller cancer, även om de sedan satt stilla i åtta timmar varje dag, säger Ulf Ekelund till SVT Vetenskap.

Även kortare tid av fysisk aktivitet minskar risken för sjukdomar, drygt 20 minuter cykling eller rask promenad om dagen räcker. Men för att helt ta bort riskerna krävs minst 60 minuter om dagen. 

All fysisk aktivitet räknas

Resultaten i studien visar också att det man får hälsovinsterna även om man delar upp den fysiska aktiviteten under dagen. Ulf Ekelund tycker att all fysisk aktivitet räknas och har några tips till den som vill få in rörelse i vardagen.

  1. Promenera eller cykla till och från jobbet
  2. Ta en lunchpromenad
  3. Pausa några minuter och gå en runda
  4. Ta trapporna istället för hissen

Källa: SVT