5 bra källor till aktiva bakteriekulturer Bild: Most photos

Så får du i dig de hälsosamma magbakterierna

5 bra källor till aktiva bakteriekulturer

När magen hamnar i obalans kan lösningen ibland vara att tillföra kroppen probiotika, det vill säga en aktiv bakteriekultur. Men i vilka livsmedel hittar man dessa goda bakterier? Här är listan.

Publicerad 2018-03-20 | Senast ändrad 2018-04-18 | Vardagspuls

Om du har tillfälliga eller långvariga besvär med magen är du långt ifrån ensam. Ibland är IBS, laktos- eller glutenintolerans den bakomliggande orsaken. Men det är inte alltid det finns någon medicinsk förklaring till alla magproblem.

Alla magar är individuella och har sina egna behov, men ett tips är att börja föra en slags magdagbok för att ta reda på vad som gäller för just din mage. På så vis kan du lättare ett se mönster mellan vad du äter och hur du mår efteråt.

Tillför goda bakterier

Det finns ändå många generella knep för att få din mage att må lite bättre. Några av dessa är att äta regelbundet, att äta långsamt och att tugga maten ordentligt. Det gör att systemet fungerar bättre. För att magen ska må bättre är det också viktigt att stressa mindre, röra på sig och sova ordentligt.

Att tillföra kroppen goda bakterier genom kosten kan också leda till positiva hälsoeffekter. Kroppens immunförsvar står nämligen i nära relation till tarmens bakterier. Det innebär att när din tarmflora mår bra och är balanserad är det svårare för elaka bakterier att överleva och föröka sig.

I magen har alla människor en unik sammansättning av tarmbakterier som hjälper oss att hålla oss friska. Men ibland kan den miljön störas och då behövs lite extra hjälp på traven. Det finns flera olika sätt att tillföra kroppen probiotika, det vill säga en aktiv bakteriekultur, och här har vi listat några av de vanligaste alternativen.

1. Fil och yoghurt

Att fil och yoghurt innehåller probiotika känner du säkert till. Det finns produkter som är särskilt framtagna för människor som behöver extra hjälp för att få magen att fungera. Yoghurt är ett utmärkt livsmedel att kombinera dessa hälsosamma bakterier med eftersom de trivs och överlever bra i just yoghurt. Ett tips är att göra en god smoothie med en yoghurt med tillsatt bakteriekultur.

Här hittar du flera goda receptförslag

Dofilus – med unik kombination av tre goda bakteriestammar

En smart genväg till goda magbakterier är att äta nya Dofilus. Det är en laktosfri yoghurt med en unik kombination av tre tillsatta bakteriestammar, LA-5, BB12 och F-19, som kan hjälpa dig att få en mage i balans.

Läs mer om nya Dofilus

2. Syrad mat som surkål och kimchi

Probiotika finns också i syrad mat som exempelvis surkål och syrade morötter. Även koreansk kimchi är ett mycket bra val om du vill fylla på med probiotika. Genom att äta dessa syrade alternativ får du i dig både nyttiga grönsaker och goda bakterier.

3. Juicer och smoothies

I butikerna finns färdiga juicer, smoothies och fruktdrycker med tillsatt probiotika. Men tänk på att är dessa drycker ofta innehåller en del socker, antingen tillsatt eller som fruktsocker.

4. Kombucha

Kombucha är en asiatisk fermenterad och probiotisk dryck som görs av te. Drycken har ett högt innehåll av nyttig, levande bakteriekultur och jäst som är bra för tarmflora och matspjälkning.

5. Kosttillskott

Probiotika finns också som tillskott i form av små kapslar med miljarder goda bakterier. Det finns många olika märken och de kan skilja sig gällande mängd, typ och variation av bakterier. Läs på förpackningen om de innehåller probiotika eller ej.