Gå upp i vikt Bild: Johnér

Så ska du äta för att gå upp i vikt

Dietistens tips för dig som vill gå upp några kilo

Oftast när vi pratar om mat och vikt så handlar det om att gå ner i vikt. Men det kan också finnas situationer när en viktuppgång är önskvärt. Vardagspuls dietist Jeanette Steijer tipsar om vad man ska tänka på när man behöver få i sig mer energi för att gå upp i vikt.


Publicerad 2017-02-28 | Jeanette Steijer

Hoppa inte över några måltider

Man kan börja med att fundera över hur ofta man äter om man har möjlighet att lägga till fler måltider. Vissa personer kan känna mindre hungerkänslor. Det är då viktigt att vara uppmärksam och lyssna på sin kropp för att lära sig uppfatta tecken på att kroppen behöver mat.

Om det går lång tid mellan måltiderna får man lågt blodsocker och man kan då bli trött och okoncentrerad och få svårt att hänga med i skolan eller på jobbet. Man blir även mindre hungrig när man äter sällan. Kroppen vänjer sig vid att äta lite. Därför är det viktigt att tänka på att inte hoppa över måltider utan äta ofta och regelbundet. Fundera på hur lång tid det går från din sista måltid på dagen till frukost nästa dag. Helst inte mer än 11 timmar ska det går om du inte ska börja använda för mycket av kroppens energilager.

Tillsätt extra fett

Man kan antingen berika maten, det vill säga tillsätta extra mycket energi i sin vanliga mat , eller välja mat som är mer energirik än den man ätit tidigare. Fett är det näringsämne som ger mest energi, därför berikar man oftast med det i första hand. Välj främst omättade fetter som olika oljor, nötter, frön, avokado, oliver och fet fisk. Så tillsätt extra fett där du kan – i salladen, på pastan och alla ställen där en liten skvätt kan tillsättas. Lägg till energirika livsmedel som nötter och frön i sallader, en extra skiva ost på smörgåsen, en klick olivröra, avokado i smoothies, gärna feta fiskar flera gånger i veckan.

Du kan även använda fetare mejeriprodukter som fetare mjölk, yoghurt och creme fraiche om du exempelvis ska göra en sås.

Minska på grönsakerna

Grönsaker är mycket bra att äta för alla och tillför massa näring men de inte tillför så mycket energi. Därför kan man tänka på om man behöver minska andelen grönsaker på tallriken och istället öka på livsmedel som potatis, ris, mathavre, quinoa och liknande.

Är det så att man inte tycker om alla smaker, finns det bra sätt att öva sig i att tycka om fler livsmedel. Genom att pröva en liten tugga av något man inte gillar, tränar man sina smaklökar. Ibland kan man behöva träna upp till 30 gånger innan man vant sig, men till slut brukar man lära sig tycka om smaken.

Gillar du den här artikeln? Få massor av tips och recept i vårt nyhetsbrev – anmäl dig här! 

Välj en dryck med mycket energi

För att inte fylla magen med dryck, är det bättre att spara drycken till sist. Man kan välja en dryck som ger energi som mjölk eller juice som måltidsdryck istället för vatten. Vatten passar bra att dricka mellan måltiderna som törstsläckare. Ibland kan det kännas lättare att dricka något än att äta. Då kan ett bra mellanmål vara en smoothie.

Må gott!

Smoothie med avokado och kiwi

Gör så här