Dietisten Jeanette Steijer tipsar om hur du kan hålla vikten när du går på restaurang Bild: Pixabay, press.

Så håller du din diet när du går på restaurang

Dietisten: ”Hoppa inte över några måltider”

Försöker du gå ner i vikt men samtidigt inte känner dig särskilt sugen på att säga nej till luncher eller middagar på restaurang? Då ska du ta del av dietisten Jeanette Steijers 7 smarta tips.

Publicerad 2016-11-07 | Jeanette Steijer

Du kanske är inne i en period när du har bestämt dig att du vill gå ner i vikt och tänker att restaurangbesök då blir helt uteslutet. Du vet med dig att det blir alldeles för mycket mat och godsaker när du går ut och äter. Den tanken är ju riktig då maten vi äter på restaurang ofta innehåller mer kalorier och portionerna kanske är större än de du tar där hemma. En efterrätt och vin frestar och det har plötsligt blivit lite för mycket av allt.

Vi kan ju också använda en annan strategi och försöka ändra lite på hur vi tänker när vi går ut och äter. Försöka välja lite smartare så att måltiden blir bättre anpassad till ditt behov och inte helt ger dig känslan av att nu har ”jag förstört” allt jobb med att gå ner i vikt eller hålla vikten.

Därför går du inte ner i vikt fast du tränar och äter bra

Här kommer några snabba tips:

  1. Hoppa inte över måltider innan du går ut. Det är lätt att tänka att man ska spara sig lite och därför hoppar över lunch eller mellanmål. Det brukar resultera i att man blir vrålhungrig inför restaurangbesöket. Ingen bra idé. Ät som vanligt och satsa på ett bra mellanmål på eftermiddagen så att du kan vara lite lagom hungrig när du ska beställa. Det ger dig ju även chansen att äta långsamt och njuta av maten du beställt.
  2. Välj bra proteinkälla. Välj rena, magra proteiner till exempel filé av olika slag – nöt, kyckling eller fisk. Håll dig borta från allt panerat och friterat.
  3. Såsen vid sidan. Be om såsen vid sidan av så kan du själv välja hur mycket du ska ha. Kolla om det är några tillbehör som eventuellt är friterade och byt ut dem till stekta, ugnsbakade eller kokta.
  4. Extra grönsaker.Fråga om hur mycket grönsaker som serveras till rätten, be eventuellt om extra grönsaker eller byt ut potatis, pasta och ris mot fler grönsaker.
  5. Ett glas. Till en god middag hör ofta ett glas vin eller öl. Försök att låta det stanna där och komplettera med kolsyrat vatten, gärna med en citronskiva.
  6. Ät inte upp. Ät långsamt och njut av maten! Känn verkligen efter när du är mätt och ät inte mer även om det finns mat kvar på tallriken. Portionerna idag är ofta så stora så den gamla förmaningen om att vi ska äta upp vad som finns på tallriken gäller inte gäller längre. Skjut undan tallriken eller be servitören ta ut den så att du inte sitter och småäter.
  7. Njut av sällskapet. Mat i all ära men är det inte viktigaste sällskapet? Tänk att få sitta tillsammans med någon/några man gillar och ha det trevligt. Fokusera på det och låt det fylla i dina tankar som en helhetsupplevelse av kvällen.

Trevlig middag!