Jumat kan vara besvärligt för den känsliga magen Bild: Press, Arla.

Sofia Antonsson: Så håller du magen lugn i jul

Här är de värsta fienderna på julbordet

Känsliga magar och julmat är kanske inte den bästa kombinationen. Vad kan man egentligen äta och vad ska man undvika på julbordet? Följ mina tips och klara hela julen med lugn mage skriver dietisten Sofia Antonsson.

Publicerad 2016-12-14 | Sofia Antonsson

Julen står för dörren och för dig med orolig mage kan det vara en utmaning att ta sig igenom maratonbufféerna med en blandning av mat som kan få även den lugnaste magen att slå bakut. Och så står man där på julaftons natt och rotar i skåpen efter något syraneutraliserande för att lugna magen. Nä, nu får det vara slut på uppblåsta julmagar!

Ta en promenad efter julbordet

Först och främst är det sammanlagda intaget avgörande för hur magen mår så välj smart. Alkohol och fet mat kan irritera magen och snabba på systemet så se upp om du redan har en snabb mage. Har du tvärtom en långsam mage är vätska och rörelse viktigt, men även att begränsa intaget av sädesslag exempelvis bröd.

Bästa julmaten för träningen

Kom ihåg att koppla av, stressa ner, logga ut och andas. Genom att djupandas aktiveras tarmkanalen och matsmältningen underlättas. Det är också bra med en promenad efter julbordet för att få igång magen.

Välj på julbordet

  • Lax – varmrökt, kallrökt eller gravad
  • Sill – alla klara sorter och senapssill
  • Skinka
  • Revbensspjäll
  • Potatis
  • Glutenfritt mjukt eller hårt bröd
  • Ägghalva med räkor, majonnäs el kaviar
  • Rödkål – färsk eller konserverad
  • Grönkål
  • Chokladpraliner och tryfflar
  • Valnötter, paranötter, några mandlar
  • Laktosfri risgrynsgröt
  • Glögg – går bra i mindre mängd
  • Öl – går bra i mindre mängd
  • Snaps – går bra i mindre mängd

Välj bort på julbordet

  • Köttbullar – innehåller ofta lök
  • Prinskorv – innehåller ofta lök
  • Sylta – kan innehålla lök
  • Jansson – innehåller laktos och lök
  • Röror – kan innehålla laktos och lök
  • Vörtbröd
  • Fikon, dadlar, russin
  • Ris á la malta
  • Lussebullar
  • Pepparkakor
  • Knäck

Dietistens smarta tips!

  • Gör egen Jansson och köttbullar med salladslök och laktosfri grädde.
  • Sill med lök går bra om du inte äter lökbitarna.
  • Gör en fräsch sallad till julbordet. Rödkål, granatäpple, valnötter och apelsin, mums!
  • Låt julmust och öl bubbla ur sig en stund innan du dricker
  • Om du ska bort, ta med dig glutenfria pepparkakor och lussebullar (finns i glutenfria hyllan)

Lycka till!