lär dig leva bok Bild: Johnér, Julia Billmark

”Konfrontera det du är orolig för”

De har skrivit succéboken om hur du hittar lugnet i din vardag

Genom att fokusera på nuet kan du hitta ett lugn och en närvaro i det du gör.
När medvetandet är närvarande kan du lättare hantera stress och ohälsa.
Om det här skriver Susan och Mats Billmark i sin bok som har har blivit en försäljningssuccé.

Publicerad 2015-10-05 | Vardagspuls

Under augusti låg ”Lär dig Leva: Mindre stress – Mer närvaro” etta på försäljningslistan hos Akademibokhandeln.  Susan Billmark tror att det är av flera skäl.

– Dels tror jag att många köpte boken och verkligen tyckte om den. En del spred boken i flödet på Facebook, vilket blev en bra djungeltrumma. Men det är också en enkel bok blandat med personliga upplevelser, råd och tips. Jag tror att läsaren kan känna igen sig i vardagssituationerna som vi tar upp, säger Susan Billmark.

Susan Billmark berättar att vem som helst ska kunna läsa boken. En del kanske tycker att boken är för enkel, men den ska också vara till för dyslektiker och förstaboksköpare. Boken beskriver bland annat hur viktigt det är att stanna upp i vardagen för att samla sina sinnen. Många känner sig oroliga, stressade och ofokuserade i vardagen och att ge kroppen och tankarna en paus kan hjälpa. Det skapar en medvetenhet om var man är och vem man är i nuet.

– Glöm inte att det alltid finns tid att andas. När oron tar över begränsas tillvaron och då blir det ett problem. Då gäller det att konfrontera det du är orolig för. Det kan vara katastroftankar eller något du ältar. Du kan utmana dig själv succesivt i små steg och ta hjälp av en kompis eller en terapeut, säger Susan Billmark.

Så ska du påminna dig om att leva i nuet

  • Var så närvarande som möjligt i det du gör
  • Ta en sak i taget och träna på att ta lugna andetag
  • Stanna upp och se dig omkring
  • Blunda och fokusera på vad som händer just nu. Det lugnar kroppens system
  • Tänk på att kroppen behöver vila. Acceptera att aktivitet och vila är lika viktigt
  • Lyssna på omgivningen
  • Sätt upp en lapp i bilen eller på badrumsspegeln. Påminn dig om att ta fem djupa andetag, varje dag

– Gör du detta kommer du så småningom att märka stor skillnad och få koll på din kropp och dina tankar. Då märker du hur du fungerar. Jag brukar kalla det ”vardagsnärvaro”, säger Susan Billmark.