Vilse i tillvaron, livsplan, lifeplanner Bild: Johnér

Vilse i verkligheten?

Med hjälp av en livsplan kan du enklare ta kontroll över din framtid

Tusen bollar i luften och svårt att få ihop din vardag? En daglig planering av sysslor skänker dig struktur i vardagen.
Eller ta det ett steg längre och gör en långsiktig livsplan. Kanske kan det göra att du mår bättre över tid – det menar i alla fall livs-coachen.

Publicerad 2016-03-21 | Louise Andersson

Eftersom vi dagligen utsätts för en väldig massa intryck, menar experterna att hjärnan inte kan sortera all information som vi matas med. Om vi däremot rannsakar oss själva och sätter upp mål för att planera vår vardag aktivt, kan vi styra våra liv i den riktning vi vill.
Men hur ska man då göra? Här är experternas råd.

1. Gör en livsplan

Livet förändras i takt med våra mål och förutsättningar. Kanske räcker ditt jobb, din partner eller dina intressen inte längre till? En livsplan kan ge svar på frågan varför. Varför gör jag det jag gör – och för vem?
En livsplan är en generell sammanfattning av din tillvaro: vad du vill förbättra och hur du vill att ditt liv ska se ut i framtiden. Det är en detaljerad beskrivning av dina drömmar, mål och val som ska hjälpa dig få koll på dina prioriteringar.

 2. Rannsaka dig själv

Det första steget handlar om att du rannsakar dig själv om vilka dina egentliga behov är.
Vilka är mina mentala behov – som kärlek, självständighet och frihet?
Vilka är mina fysiska behov – som styrka, motion och hälsosam kost?

3. Sätt upp realistiska mål

Nu när du har tagit reda på vad du behöver, kanske det också blir tydligare vilka som är dina styrkor respektive svagheter. Utifrån dessa kan du sedan sätta upp realistiska mål där ditt välmående har högst prioritet.

4. Tänk på dig själv

Utforma din livsplan efter dig själv. Den är till för din skull och ingen annans. Sätter du upp dina mål utifrån andras förväntningar, kan listan istället bli stress- och ångestladdad.

5. Ta kontroll

Nu när du vet varför och vem listan är till för är det bara att bestämma sig, ta kontroll över ditt liv och kämpa mot dina mål.
Det handlar om att förändra innan du blir tvungen att göra det. Att genom små målsättningar känna att du hela tiden gör något du vill och mår bra av; något som leder dig närmre drömmen, ett steg i taget.

 

Med sin livsplanerare vill de hjälpa dig på vägen

Några som har tagit fasta på ovanstående är näringsfysiologen Kristina Andersson och personliga tränaren Erika Kits Gölevik.

 
I sin bok, Lifestyleplanner – 12 veckor till ett skönare jag, vill de inspirera till nya målsättningar och hjälpa dig att nå dem. Efter 12 veckor, menar författarna, ska boken ha gjort dig starkare inifrån och ut.

”Våga känna efter”

Boken som delvis har formen av en dagbok, är ett snyggt alternativ till den annars så digitala planeringen. Den är fylld med livsmotiverande citat och mallar för både daglig planering och veckovis. Boken skapades också som ett försök att flytta användarens fokus från teknikstress.
– Att stänga av tekniken en stund och logga in på dig själv. Våga känna efter. Du har svaren, säger författarna i boken och menar att du kan nå målet.
Men med sina dagliga övningar kräver boken en hel del hängivenhet och förutsätter dessutom att man själv har koll på sina behov. Kanske lättare sagt än gjort?

Så funkar ”lifestyle plannern”

  1. Gör en mood board – för att hitta ett mål som betyder något för DIG.
  2. Checka av nuläget – var du startar påverkar ditt vägval mot målet.
  3. Gör en målbild – hur känns det när du uppnått det?
  4. Planera vägen – vilka konkreta förändringar och prioriteringar behöver du göra för att nå ditt mål?
  5. Fokusera – 12 veckor då du fokuserar på din förändring.
  6. Reflektera – din tid för reflektion, varje dag och varje vecka. Utmed vägen ifrågasätter du om målet fortfarande känns rätt.