mellanlandning hälsosamma val Bild: Johnér Bildbyrå

Så fixar du långresan: smarta valen på mellanlandningen

5 tips som gör att du kommer fram piggare

Under semestern är det många som reser långt, med en eller flera mellanlandningar. De där stunderna kan du a) sitta håglöst i en stol eller stirra lika håglöst på taxfree-utbudet eller b) hjälpa dig själv att må lite bättre under långresan.
Vi föreslår alternativ b.

Publicerad 2015-06-26 | Senast ändrad 2016-07-18 | Vardagspuls

1. Ta en promenad

Har du en timme över under mellanlandningen? Om du har suttit stilla i flera timmar så behöver din kropp lite rörelse. Få igång blodcirkulationen med en rask promenad. På större flygplatser som Heathrow i London och Charles de Gaulle i Paris är det enkelt gjort, greppa rullväskan och stega iväg. På många moderna flygplatser finns i dag möjligheter att motionera. På Sky Harbor International Airport i Phoenix erbjuder man resenärerna att vandra i skog och mark under mellanlandningen, en sträcka på 3 kilometer som även utrustats med vattenstationer.

2. Undvik saltbomberna

Den torra luften i planet kan få dig att tappa upp till 1,5 liter vätska under en 3–4-timmarsflygning. Undvik därför saltbomber som jordnötter och chips, och skippa vätskedrivande drycker som vin och öl under mellanlandningen. I stället kan du passa på att fylla på depåerna med vätskeersättning. Ögondroppar som lindrar torra ögon är ett annat trevligt hjälpmedel.

3. Ät lätt

Tunga, energirika måltider kommer bara att göra dig trött, och är onödiga när du ska sitta stilla. Välj fräscha smoothies, soppa med mycket grönsaker, matiga sallader och omeletter. Flygplatsmaten har tidigare haft dåligt rykte, men många flygplatser storsatsar nu på ett bättre utbud. Nature’s Table är en snabbmatsrestaurang med hälsoprofil, som numera finns på flertalet amerikanska flygplatser.

4. Dämpa svullnad

Svullna ben under flygturen är ett vanligt problem, som kan vara obehagligt och smärtsamt. När vadmuskeln och venklaffarna inte klarar att hjälpa venerna att pumpa upp blod till hjärtat får vi svullna ben. Motverka det under mellanlandningen med en promenad eller genom att ligga eller sitta med benen högt under väntetiden. Och kom ihåg: stödstrumpan är en god hjälp.

5. Bekämpa smittor

Har du undrat varför det är så lätt att bli förkyld under en flygresa? Enligt en studie från Journal of Environment Healt Research är risken upp till 113 gånger större att bli smittad under en flygresa. Det beror på att flygplanskabinens torra luft torkar ut slemhinnorna och flimmerhårens rörelse upphör. Det gör att virus lättare kan ta sig in i din kropp. En nässpray med saltlösning kan vara en hjälp, dessutom bör du se till att inte transportera virus och bakterier till ditt ansikte. Tar du tag i flygplanssäten på väg ut ur planet? Tvätta händerna under mellanlandningen, och passa på att köpa handsprit om du inte redan har det.

Källa: HälsolivWebmd.com