Påskmat: ägg, sill, potatis. Bild: Mostphotos

Så klarar du påsken med lugn mage

Så för du FODMAP-vänlig påskmat

Dietisten och IBS-experten Sofia Antonsson ger sina bästa tips på hur du med känslig mage klarar påsken.

Publicerad 2017-04-10 | Sofia Antonsson

Påskbuffén kan vara svår att snitsla sig igenom, men med lite förberedelser och tips blir det betydligt enklare. Så nu kan du fira påsk med lugnare mage genom att välja FODMAP-vänlig mat på påskbuffén.

Tips – välj bort löken och bubblorna

  1. Gör egen Jansson med salladslök och laktosfri grädde och egna köttbullar med purjo- eller salladslök.
  2. Peta ut lökbitarna. Sill med lök går bra om du inte äter lökbitarna
  3. Mindre kolsyra. Låt påskmust och öl bubbla ur sig en stund innan du dricker
  4. Om du ska bort: Ta med dig påskgodis som du vet är ok att äta och ta med dig glutenfritt knäcke eller fröknäcke
  5. Gör smarta val. Det är det sammanlagda intaget och mängden som avgör om du får symtom eller inte så välj vad du vill äta.
  6. Undvik för mycket alkohol. Alkohol och fet mat är inte FODMAPs, men kan ändå irritera magen
  7. Använd vitlökssubsitut. Lammet får en  med hjäp av smaksatt vitlöksolja
  8. Promenera. Ta gärna en promenad efter påskbordet för att underlätta matsmältningen

Välj det här på påskbordet: 

  • Lax – varmrökt, kallrökt eller gravad
  • Sill – alla klara sorter och senapssill (för de flesta funkar det att ta bort lökbitarna)
  • Ägg, alla former
  • Räkor
  • Potatis
  • Glutenfritt mjukt eller hårt bröd
  • Grönkål
  • Chokladpraliner och tryfflar
  • Valnötter, paranötter
  • Marsipan – motsvarande max 10 mandlar
  • Öl/Påskmust – brukar går bra i mindre mängd

Men se upp med det här!

  • Köttbullar – innehåller ofta lök
  • Prinskorv – innehåller ofta lök
  • Sylta – kan innehålla lök
  • Jansson – innehåller laktos och lök
  • Skagenröra – kan innehålla laktos och lök
  • Mjukt bröd
  • Potatisgratäng
  • Lammfilé späckad med vitlök
  • Påskgodis som innehåller fruktos/glukos-fruktossirap