Leva längre Bild: Johnér

Forskaren: Så lever du 10 år längre

5 områden som gör skillnad

Genom rätt val kan du leva friskare och flera år längre. För faktum är att det är till största del är din livsstil – inte gener – som styr, det här visar flera forskningsresultat.

Publicerad 2016-01-19 | Vardagspuls

Att gener spelar roll när det kommer till din hälsa är tyvärr inget att göra åt. Men det finns också mycket du kan göra själv för att öka chanserna till ett friskt och långt liv. Bertil Marklund som är läkare och forskare vid Göteborgs universitet menar att generna inte styr mer än runt 10 procent, resterande 90 procent kan du faktiskt påverka själv genom din livsstil.

Han säger att alla människor bär på en inre inflammation som avgör välmående och livslängd. Och det är den här inflammationen som skapar åldrandet. Den pågår varje dag, dygnet runt och sliter på kroppen fast du inte märker det. Det säger Bertil Marklund till tidningen Metro och förklarar att det är den här inflammationen som leder till alla de stora folksjukdomarna.

Mycket kaffe och tid för återhämtning

Men i sin nya bok ger han några tips på hur man kan dämpa den här inflammationen och på sätt leva längre. Enligt Bertil Marklund kan du faktiskt förlänga ditt liv med tio år. Han menar att det är fem områden som kan göra stor skillnad för din livsstil. En av dem är det klassiska hälsotipset att äta mycket frukt och grönt. Men – då gäller det också att välja ekologiskt.
– Vissa frukter och grönsaker är så besprutade att de gör mer skada än nytta.

Det finns även flera studier som pekar på de positiva hälsoaspekterna med att dricka mycket te och kaffe. Det innehåller nämligen bland annat massa antioxidanter som hejdar flera typer av sjukdomar och har visat sig motverka eller förskjuta demens.

Utöver maten är det viktigt med tid för återhämtning då stress är en riktig energitjuv som snabbar på åldrandet i rask takt. Och glöm inte att tänka positivt.
– Optimister har visat sig leva i genomsnitt sju år längre än pessimister så det kan med andra ord löna sig att försöka se det positiva i livet. Positivt tänkande gör att kroppen lugnar ner sig och den inre miljön stabiliserar sig.

5 områden där du kan göra skillnad

  •  Ät i regnbågens färger

    Du kan äta på ett sätt som antingen ökar eller minskar den inre inflammationen och oskadliggör radikalerna. Frukt och grönt innehåller antioxidanter men se till att du äter enligt ”regnbågsmetoden” som innebär att frukterna och grönsakerna ska ha olika färger. Annars får du bara i dig samma typ av antioxidanter.
     
  • Ekologiskt

    Vissa frukter och grönsaker är så besprutade att de gör mer skada än nytta. På listan ”filthy twelve” (smutsiga tolvan) finns frukter och grönsaker som du bör köpa ekologiskt. Några av dessa är vindruvor, äpplen, röd paprika, tomat och gurka.
  • Kaffe och te

    Kaffe och te innehåller mycket antioxidanter och har visat sig hejda sjukdomar. 3–4 koppar kaffe dagligen är ett bra mått. Forskning har visat att kaffe och te även stimulerar hjärnan på ett sådant sätt att det förskjuter demens.
  • Positiva tankar

    Optimister har visat sig leva i genomsnitt sju år längre än pessimister. Positivt tänkande gör att kroppen lugnar ner sig och den inre miljön stabiliserar sig. ”Många missar att se vardagslyckan, att man trivs på jobbet eller har en trevlig kväll med vänner, utan går bara och tänker på det som är jobbigt”, säger Bertil Marklund.
  • Återhämtning

    Stress är nästan lika farligt som rökning och kan förkorta ditt liv med sju, åtta år jämfört med rökningens tio år. Kan du minska stressen i ditt liv har du alltså mycket tid att vinna. Vila eller lugnande övningar så som yoga eller mindfulness kan förlänga ditt liv avsevärt.

Källa: 10 tips – Må bättre och lev 10 år längre. (Bertil Marklund)