Frukter Bild: Arla Köket

Så mycket frukt och grönt ska du äta för att leva längre

Orkar du 800 gram om dagen?

Tio frukter eller grönsaker om dagen kan låta mycket men kan, enligt en ny brittisk studie, medföra att du lever längre.

Publicerad 2017-03-06 | Vardagspuls

En ny studie från Imperial College London visar att personer som äter 800 gram frukt eller grönt om dagen kan minska risken att dö i förtid. Studien, som är baserad på 95 olika rapporter där man undersökt matvanorna hos över två miljoner människor, visar också att vissa frukter kan minska risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

– Frukt och grönsaker har visat sig sänka kolesterol och blodtryck och boostar hälsan i våra blodkärl och vårt immunförsvar, säger forskaren Dagfinn Aune till BBC.

Gör en fruktsallad

Av studien framgår det också att 7,8 dödsfall i världen skulle kunna förhindras om människor åt mer frukt och grönt. Livsmedelsverket i Sverige rekommenderar ett dagligt intag på 500 gram frukt och grönt per dag – något som många kämpar hårt med för att få i sig.

För dig som inte är sugen på att äta 10 hela frukter eller grönsaker om dagen går det naturligtvis också bra att göra en smarrig fruktsallad eller en vanlig sallad.

Tänk på att frukosten är en utmärkt måltid för att få sig frukt och grönt. Frukt passar aldeles utmärkt till chiapudding till exempel.

Studien har publicerats i International Journal of Epidemilogy.

Källa: SVT, BBC.

Fruktsallad

Fruktsallad är aldrig fel. Passar bra som enkel middag, som efterrrätt eller som mellanmål innan eller efter träningspasset.
Gör så här