promenad julhelgen Bild: Johnér

Så mycket motion behöver du efter julens frosseri

"Lätt att få i sig 1500 extra kalorier på julafton"

Känns byxorna tajtare så här i början av januari? Inte så konstigt med tanke på att det är en lätt match att sätta i sig tusentals extra kalorier under jul- och nyårshelgen. Och för att gå av de här extra kalorierna behövs några extra mil i träningsspåret, närmare bestämt 35 timmars rask promenad enligt nutritionisten Karin Jonsson.

Publicerad 2016-01-11 | Vardagspuls

Att gymmen svämmar över av nya medlemmar så här års är en tradition som håller i sig stadigt. Många är vi som känner att byxorna spänner lite extra i midjan och nyårslöftet om ett hälsosammare år är fortfarande starkt och färskt i minnet. Och för att gå av de extra kalorierna man kan sätta i sig bara under julafton krävs det runt 7,5 timmes rask promenad, eller 4,5 timmes lugn jogging. Det här har näringsfysiologen Karin Jonsson räknat ut.
– En måttligt aktiv kvinna på 60 kilo behöver runt 2 000 kalorier per dag. Om man är matglad så kan man lätt sätta i sig 1 500 kalorier extra under julafton, säger hon till Vardagspuls.

Hon har räknat ut att 1 500 kalorier extra under en dag kräver just runt 7,5 timmes promemad för att bli av med de överflödiga kalorierna efter julaftons frosseri. Och många kan nog lätt få i sig ännu fler extra kalorier på julafton. Bara ett hekto chokladpraliner innehåller ofta över 500 kalorier berättar Karin Jonsson.
– Och då känner inte ens kroppen av att den får mat, som den gör i en måltid med protein och fibrer.

Men många är vi ju som inte slutar äta bara för att julafton tar slut. Även i mellandagarna och nyårshelgerna frossar vi kanske mer än vanligt.
– Är man matglad är det säkerligen möjligt att i snitt äta 500 kalorier extra per dag i två veckor.
Då är det alltså lätt att få i sig sammanlagt runt 7000 extra kalorier under jul- och nyårshelgen.
Och det innebär enligt Karin Jonsson att vi skulle behöva promenera 35 timmar, eller 20 timmars lugn jogging så här i januari efter allt vi stoppat i oss de sista dagarna på förra året.

Det är beräknat på en 30-årig kvinna som väger 60 kilo och går i 6 kilometer i timmen alternativt joggar lätt i 7 kilometer i timmen.

En brakmiddag spelar ingen roll

Men Karin Jonsson poängterar den här uträkningen baseras på att vi stoppat i oss mer än vanligt under flera dagar på raken. Att äta extra bara under själva julafton gör varken till eller från i det långa loppet. Det är alltså inte enstaka brakmåltider som sätter sig runt midjan, utan just när det blir flera dagar i sträck.
– Det krävs faktiskt mellan fem, sex sådana brakmiddagar för att lägga på sig ett kilo, säger Karin Jonsson och menar att det är de vardagliga vanorna som spelar roll i längden.
– Man ska njuta med gott samvete, och tänka att om man äter väldigt mycket en dag så kanske man äter mindre nästa dag.

Nutritionistens tips för ett smartare julbordsätande

  • Det är de små frosserierna i vardagen som till slut sätter sig runt midjan - inte ett enda stort julfrosseri.
  • Ät långsamt och känn efter – Sluta äta när du är lagom mätt.
  • Ät julgodiset med måtta. Satsa på julfrukt, som clementiner istället
  • Tänk på att drycken är en riktig sockerfälla. Undvik för mycket julmust och öl.
  • Det finns mycket gott på julbordet som är både gott, nyttigt och näringsrikt, som grönsaker, fisk och nötter Och testa att dryga ut det feta med magrare produkter, som kvarg i stället för crème fraiche eller grädde.
  • Våga säga nej när du blir bjuden på onyttigheter. Värdera din hälsa framför artighet.

Källa: Nutritionist/näringsfysiolog Karin Jonsson, doktorand på Livsmedelsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg