Hur mycket vatten ska man egentligen dricka? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut Bild: Mostphotos

Hur mycket vatten är det hälsosamt att dricka?

Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut

Ska man bara dricka när man är törstig eller behöver kroppen mer vätska än så? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut en gång för alla.

Publicerad 2016-12-05 | Senast ändrad 2017-09-21 | Jeanette Steijer

Ofta hör man att det är viktigt att dricka mycket vatten, speciellt om man ska lyckas gå ner i vikt. Det kan till viss del stämma men här gäller som i en del andra tillfällen i livet att lagom är bäst.

Kroppen har en fantastisk förmåga att reglera vätskebalansen men våra törstsignaler är inte alltid så starka. Som alltid så gäller det att försöka lyssna på kroppens signaler och dricka vatten när du är törstig. För de flesta kan det ändå vara en bra vana att dricka ett par extra glas under dagen även om inte törsten direkt infinner sig.

Drick när du är sötsugen

Hur vet man om man dricker för lite eller mycket? Överskottet från det du druckit går ut med urinen och om du kissar stora mängder ljus urin dricker du onödigt mycket. Om du däremot kissar små mängder mörk och koncentrerad urin dricker du för lite.

Kroppen gör sig av med i genomsnitt 1-1,5 liter vätska per dag och det måste vi kompensera. Det mesta av vätskan tar vi in via det vi äter, resten som dryck. Vatten innehåller som bekant inga kalorier och är därför ett bra och enkelt val både som måltidsdryck och som törstsläckare.

Något som verkligen kan vara värt att tänka på är att ibland kan det här med att vara sugen på något förväxlas med törst och därför kan man vid sötsug testa att dricka något först och se om sötsuget avtar.

Skippa sportdrycken

Om du svettas mycket, till exempel, vid träning, kan du behöva dricka något mer så klart. För oss vardagsmotionärer räcker vatten alldeles utmärkt. Gå inte i fällan att du behöver en sportdryck så fort du har tränat. Vatten räcker bra efter ett 1-timmes pass eller en joggingtur och det är bättre att fylla på med en frukt eller ett litet mellanmål om behovet finns.

Hur är det här med kaffe då – att det ska vara vätskedrivande? Det är mer en gammal myt som lever kvar. I forskning har man inte kunnat se att det stämmer. Koffein är förvisso vätskedrivande men bara i större mängder än vad både te och kaffe innehåller vid normal förbrukning. En bra vana däremot kan vara att ta ett glas vatten när man ändå dricker en kopp kaffe eller te om man känner på sig att man dricker för lite.

Må gott!