Så nyttig är din lunchsallad egentligen Bild: Vardagspuls

Så nyttig är den klassiska lunchsalladen - egentligen

"Vill man ha en och en halv sockerbit på sin sallad?"

Du har säkert köpt den någon gång. Den klassiska lunchsalladen som ligger där i kyldisken i matvarubutiken, är ganska billig och praktisk för den som vill ha i sig något snabbt. Men vad innehåller den egentligen och hur nyttig är den? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer har tagit sig en ordentlig titt på den klassiska lunchsalladen.

Publicerad 2016-08-01 | Senast ändrad 2017-09-26 | Vardagspuls

På Vardagspuls redaktion ville vi ta reda på vad en färdigsallad egentligen innehåller och hur nyttig den är ur ett hälso- och viktperspektiv. Vi lät därför vår dietist Jeanette Steijer gå igenom ingrediens för ingrediens, kommentera dem och därefter komma med förslag på vad som skulle ha kunnat vara bättre i salladen. Häng på!

Pastasallad med räkor - innehåll

  • Vikt: 450 gram
  • Pasta: 44 procent, gjord på durumvete = 200 gram pasta som motsvarar 280 kalorier.
  • Sallad: 17 procent = 30 kalorier. Salladen bestod av roman- och frisésallad samt 50 gram majs.
  • 1 cocktailtomat
  • 1 ägghalva = 40 kalorier.
  • Räkor: 13 procent = 60 gram som motsvarar 60 kalorier.
  • 1 stycken påse innehållande rhode island-dressing vid sidan av: 175 kalorier. Innehåller bland annat rapsolja och socker (en och en halv sockerbit)

På salladens innehållsförteckning utlovades morötter men några sådana såg vi inte röken av.

Dietistens kommentarer

Pastan: Det är väldigt mycket pasta i förhållande till protein och grönsaker i den här salladen. Välj hellre: En sallad med mer proteiner och grönsaker och som innehåller exempelvis quinoa som innehåller mer fibrer och utgör en bättre kolhydratskälla.

Salladen: Grönsakerna utgörs av några gröna blad och lite majs. Man tror att man äter mycket grönsaker men det blir väldigt mycket luft och vatten och inte så mycket vitaminer som man kanske hade hoppats på. Majsen är bra. Den ger kolhydrater och innehåller fibrer. Välj hellre: En sallad som innehåller rostade rotfrukter, rödbetor, ärtor, squash eller grönkål.

Cocktailtomaten: Jag hade gärna sett fler av dem!

Ägghalvan: De kunde åtminstone ha kostat på salladen ett helt ägg. Det hade gett den mer protein. En klick keso till hade också varit bra.

Räkorna: Räkorna är bra men man kunde ha fyllt ut salladen med mer räkor istället för så mycket pasta. Men vi får vad vi betalar för.

Dressingen: Vill man ha en och en halv sockerbit på sin sallad? Det är nämligen vad den här dressingen innehåller samt bland annat förtjockningsmedel så att den ska bli krämig. Rapsoljan är däremot nyttig. Välj hellre. En dressing som innehåller olja, vinäger och kryddor och inte förtjockningsmedel.

Slutkommentar: Det här är inte den värsta sallad jag sett. Den innehåller 560 kalorier vilket motsvarar en normal lunchmåltid. Kruxet är att man tror att den är nyttig för att det rör sig om just en sallad men det blir inte så smalt för att det är mycket pasta i den. Dessutom innehåller dressingen mycket socker vilket ger många onödiga kalorier. Jag hade hellre sett en sallad med mindre pasta, mer räkor och ”grövre” grönsaker.

Betyg: 2 av 5 (ur ett hälso- och viktperspektiv)