För mycket kaffe kan göra dig förstoppad Bild: Pixabay

Så sent kan du dricka kaffe utan att det stör sömnen

Koffeinet stannar längre än de flesta tror

Har du sömnsvårigheter och är kaffedrickare? Då kan det vara dags att prova ta dagens sista kopp lite tidigare än vad du är van vid. För kaffet påverkar kroppen längre än vad de flesta tror.

Publicerad 2017-12-06 | Vardagspuls

De flesta av oss har nog hällt i oss en sen kvällskopp för att sedan ligga och stirra där i mörkret innan kroppen äntligen blir trött igen. Det är inte ovanligt att människor sätter upp regler för när den sista koppen kaffe får drickas för att sömnen inte ska påverkas.

Men hur sent är för sent? Hur lång tid tar det för kaffets effekt att gå ur? Det finns som tur är forskare som har försökt svara på den frågan.

Kaffets verksamma ämne är, som de flesta nog känner till, koffein. Det gör bland annat att vi blir mer vakna och alerta, mer kissnödiga, att blodflödet till levern minskar och att hjärtat slår snabbare.

Intressant i sammanhanget är alltså hur länge koffeinet stannar kvar i kroppen. Det som krånglar till det är att det är individuellt hur mycket vi påverkas av koffeinet – vissa kan dricka kaffe sent på kvällen och ändå somna utan problem medan andra inte dricker kaffe efter lunch för att undvika vakna nätter.

Kaffet under dagen påverkar sömnen

Bertil Fredholm är kaffeforskare och professor emeritus i farmakologi vid Karolinska institutet. Han menar att en vanlig missuppfattning är att kaffeintaget under dagen inte skulle påverka nattsömnen. Att det gör det beror bland annat på att kaffet försenar produktionen av sömnhormonet melatonin, vilket gör att du inte känner dig lika sömnig.

– Hur mycket kaffe man har kvar i kroppen, det styrs av en grupp av gener. Hur mycket vi gillar kaffe och koffein, styrs av en annan grupp av gener. Och kaffe elimineras inte så snabbt ur kroppen, säger Bertil Fredholm till SVT Nyheter.

För att beräkna hur länge en substans, som alkohol eller koffein, stannar i kroppen använder sig vetenskapen av begreppet halveringstid, det vill säga hur lång tid det tar innan mängden halverats. Forskning visar att mängden koffein har en halveringstid på 4 till 5 timmar.

– Det betyder att har vi tagit en mängd kaffe, har vi hälften kvar efter 4-5 timmar och 25 procent kvar efter 8-10 timmar och så vidare. Har man då druckit större mängder kaffe under dagen har man förbaskat mycket koffein i kroppen när man ska sova, säger Bertil Fredholm.

Källa: SVT, Doktorn.com