Anna Malvina ror på EM Bild: Foto Zoran Bezbradica

Elitidrottaren: Ät det här för att maxa uthålligheten

Elitidrottaren Anna Malvina Svennung tipsar

Känner du att bättre kondition skulle sitta fint? Det finns faktiskt mer att göra än att bara träna upp den – med rätt mat kan du få en hel del hjälp på traven!

Publicerad 2015-12-22 | Vardagspuls

Det finns mycket du kan äta för att förbättra uthålligheten och höja prestationen. Maten har faktiskt större betydelse än vad många kanske tror. För att bli uthållig är det viktigt att äta allsidigt så att du får i dig alla näringsämnen.
– Ät gärna efter tallriksmodellen med bra kolhydrater, fetter och proteiner, säger elitidrottaren och Vardagspuls bloggare Anna Malvina Svennung.

Och just kolhydrater är viktigt att få i sig om man vill få upp flåset och uthålligheten enligt Anna Malvina.
– Det måste du äta tillräckligt mycket av för att orka träna i längden, säger hon och tipsar om att det finns rikligt i baljväxter och torkad frukt om du inte vill äta pasta, ris eller bröd.

Inför en större prestation, som exempelvis ett längre lopp, tipsar Anna Malvina om att äta tre mål om dagen med gröna bladgrönsaker, som spenat, rödbetor, nässlor och mangold.

Och efter passet är det bra att fylla på depåerna med något proteinrikt och att dricka mycket vatten. Och ska du träna igen inom åtta timmar bör du äta något kolhydratrikt direkt efter passet.

Timing inte lika avgörande som vi tidigare trott

För en vanlig motionär är timingen av måltiden, alltså när du äter under den vakna delen av dygnet, troligtvis inte lika viktig som vi tidigare har trott.
Anna Malvina Svennung berättar att det för en elitidrottare kan vara vettigt att portionera ut maten i ett flertal olika måltider för att helt enkelt orka äta all mat man behöver.
– Men det problemet har oftast inte en motionär som därför har mer frihet att välja när det passar en själv att äta.

MER:

Rödbetor – supergrönsaken för bättre syreupptagning

Funkar kosttillskott?

Funkar koffein för att maxa prestaionen och öka förbränningen?

Idrottsfysiologen och dietisten: Ät det här för bättre prestation

Ät det här före träning

Så ska du äta efter joggingturen

Så viktig är kroppens byggstenar – proteinet

För fler smarta mat- och träningstips – följ Anna Malvinas blogg här