socker Bild: Johnér Bildbyrå

5 sätt att skippa onödigt socker

Enkla knepen som gör skillnad

Slipp blodsockerblues och extrakilon som smyger sig på. Här är bästa metoderna för att kapa sockret ur kosten.

Publicerad 2015-04-24 | Vardagspuls

37–45 KILO per år. Så mycket socker får vi i oss per person i Sverige. Du kan göra en hel del för att minska på den siffran – särskilt med oönskat socker som du inte är medveten om.


1. Läs på förpackningar


Många livsmedel innehåller oväntat mycket socker, som till exempel tomatsås, kex, flingor och salladsdressing. Bästa sättet att inte få i dig massor av onödigt socker är att lägga några minuter på att läsa innehållsförteckningar i butiken. Välj gärna förpackningar märkta "Utan tillsatt socker".


2. Avslöja dolt socker


Socker kan förkläs i innehållsförteckningar. Sackaros, sirap, maltsirap, melass är några av benämningarna som betyder just socker.


3. Håll dig mätt


Blodsockerfall får många att ta till onödigt socker. Du blir hungrig och låg och löser problemet med en näve godis. Det är en värdelös problemlösare, för ditt blodsocker stiger då, men dyker lika snabbt. Beväpna dig i stället med smarta mellanmål, som mandlar, ägg eller keso.

4. Skippa lightdryckerna


När du dricker något som smakar sött så förväntar sig din kropp att få socker. Det är därför lightläsk kan bidra till viktökning – eftersom de skapar sötsug.

5. Enklare med tiden


Kroppen anpassar sig efter ditt sockerintag. När du drar ner på sockret i maten kommer sockerbomberna snart att smaka för sött. Så med tiden blir det mycket enklare att hålla nere på sockret.

Ellen springer varje dag för att motverka ångest

Källa: Health Magazine