Hälsovinsterna från en vit månad Bild: Johnér

Läkaren: Så stora är hälsovinsterna från en vit månad

Välj bort alkoholen – och din kropp kommer att tacka dig

Har du inte haft en vit januari? Då kan det vara en bra idé att välja en annan månad då du inte dricker alkohol. Din kropp kommer att tacka dig – på fler än ett sätt.

Publicerad 2017-02-08 | Senast ändrad 2017-07-28 | Vardagspuls

Vi är nog många som har tänkt tanken, särskilt i början på året. Men att helt välja bort alkohol under en månad kan vara lättare sagt än gjort. Det där glaset vin till helgmiddagen eller ölen på after worken kan vara riktigt djupt rotade vanor. Då kan det vara bra att tänka på alla fantastiska hälsovinster du kan göra på att ta en vit månad.

Hur stora effekterna blir på din kropp beror förstås på hur mycket alkohol du dricker i vanliga fall. Men några saker händer för i stort sett alla som slutar dricka under en längre sammanhängande period.

Sven Andreasson, alkoholläkare och professor i socialmedicin vid Karolinska institutet, förklarar vad som händer i kroppen.

– Det händer en massa bra saker på bara en månad. De viktigaste effekterna är de på det centrala nervsystemet: ångestnivån sjunker, sömnstörningar avtar, du får mer energi, tänker klarare och känner dig piggare, säger han.

8 knep som fungerar – så bryter du en dålig vana

Kan vara ett startskott

Många av de goda effekterna märks inte för den som slutat dricka, men de kan uppmätas i labbtester. Levern får vila vilket leder till att levervärdena sjunker och funktionen förbättras. På längre sikt kan även konditionen förbättras.

– Dina fysiska prestationer blir inte mätbart bättre på bara en månad. Men det kan fungera som ett startskott för en mer hälsosam livsstil. Många människor tänker "jag dricker för mycket men vill inte sluta helt". Vägen till att dricka mindre kan underlättas avsevärt av en eller två nyktra månader, säger Sven Andreasson.

7 positiva effekter från en vit månad

  1. Levern får vila. Det leder till att levervärdena och funktionen förbättras. Om man håller upp längre, 3 till 6 månader, kan levervärdena återgå till den nivå de ligger på utan alkohol.
  2. Blodtrycket sjunker. Alkohol driver upp blodtrycket. När du avhåller dig från alkohol börjar blodtrycket normaliseras igen.
  3. Du sover bättre. Sömnstörningar avtar i de allra flesta fall när du slutar dricka. Det gör att du känner dig mer utvilad på dagarna.
  4. Du tänker klarare. En opåverkad hjärna som har fått en ordentlig nattsömn fungerar mycket bättre. Det blir lättare att hålla reda på saker, strukturerara vardagen och fungera på jobbet.
  5. Din omgivning mår bättre. Förutom att du själv kan lära dig nya sociala strategier för att må bra, trivas och ha kul kommer din omgivning nästan garanterat bli glada över ditt val. Särskilt små barn tycker att möten med alkoholpåverkade vuxna kan vara jobbiga.
  6. Olycks- och sjukdomsrisken minskar. Förutom att risken att ramla, krocka eller hamna i bråk minskar löper du mindre risk att drabbas av både cancer och psykiska besvär.
  7. Det kan vara startskottet på en större förändring. Har du som mål att göra en långsiktig förändring kan det vara en väldigt bra idé att börja med en vit månad. Sätt upp en tydlig målbild och ersätt vanan att dricka med någonting annat, till exempel endorfinkickar från träning. Lycka till!