vinter frisk Vardagspuls Bild: Johnér

5 tips som tar dig genom de mörka vintermånaderna

Håll dig frisk i vinter med dessa enkla knep

Mår du också dåligt av att tänka på de mörka vintermånaderna som ligger framför oss? Kanske är det dags för nya vanor! Det finns massor av saker du kan göra för att hålla dig lite piggare och gladare.

Publicerad 2015-11-05 | Vardagspuls

1. Boosta immunförsvaret

Rinnande näsor och långdragna förkylningar riskerar att göra vintern svårare än den faktiskt behöver vara. Ett starkt immunförsvar gör att du har större chans att hålla dig frisk – och du kan faktiskt påverka ditt immunförsvar på flera sätt. Rör på dig regelbundet, ät mer frukt och grönt och krydda din mat rikligt med ingefära och gurkmeja.

2. Hitta solen

Har du inte råd eller tid att åka till Karibien..? Då får du hålla tillgodo med de få soltimmar vi får här på våra nordliga breddgrader. När du är ute i solen bildas D-vitamin i huden. Möjligen är det också så att hormonet melatonin, som styr vår dygnsrytm, spelar en central roll vid depressioner som kommer under hösten och vintern. Melatonin är hjärnans sömnmedel som produceras nattetid och när vi annars befinner oss tillräckligt länge i mörker. Dagtid avbryts bildandet av melatonin när en tillräckligt stor ljusmängd når ögats näthinna.

Gör det därför till en vana att få minst 20 solminuter per dag – det kan göra stor skillnad för din hälsa och ditt välmående. Undvik att använda solglasögon. Ta rast och gå utomhus, promenera till jobbet och ta till vara på helgerna. Om du inte hinner i väg på någon utflykt, sätt dig på balkongen, uteplatsen eller favoritbänken ens stund.

3. Anpassa kosten

Mörkret är din fiende under vinterhalvåret. Bristen på sol gör att du riskerar att drabbas av D-vitaminbrist. Vilken tur då att du kan hitta vitaminet i mat! Fet fisk som lax, sill, makrill är bra källor. Många mejeriprodukter, som lätt- och mellanmjölk, margarin och matfettsblandningar, berikas med vitamin D. Även ägg och kött innehåller en del vitamin D. Men eftersom det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med vitaminet via maten kan det vara bra att äta tillskott av D-vitamin under de mörkaste månaderna.

Det är också viktigt att du ökar ditt intag av vitamin C under vintern för att hålla igång immunförsvaret. Du hittar mycket C-vitamin i till exempel nypon, bär (särskilt svarta vinbär), paprika, jordgubbar, apelsin, nässlor, olika typer av kål, spenat och guava. Även zink kan boosta ditt immunförsvar. Det hittar du i bland annat fisk, skaldjur och pumpakärnor.

4. Gå utomhus

Många känner en extrem trötthet under vinterhalvåret. Det är ett tecken på att du rör dig för lite – inte för mycket. Förkylningarna ökar också eftersom vi spenderar mer tid inomhus där smittorna enklare sprids. Så klä dig ordenligt och ge dig ut i vintern! Ta en kort promenad varje dag, gärna medan det fortfarade är ljust ute (se punkt 2), eller försök hitta din vintersport.

5. ... men håll dig varm

Det här kan låta självklart (och är det också). Du blir inte sjuk av kylan, däremot kan ditt immunförsvar försvagas av att du är frusen. Klä dig därför ordentligt med en varm tröja, halsduk, handskar och mössa så är chansen att du håller dig frisk större – trots att temperaturen kryper långt under nollstrecket. Det är mycket bättre än att kura inomhus hela vintern (se föregående punkt...).