När du tillagar grönsaker gör det då gärna genom att ångkoka dem Bild: Mostphotos

Så tillagar du grönsaker utan att näringen går förlorad

Experten: ”Mikrovågsugnen har ett oförtjänt dåligt rykte”

Du fyller hela kastrullen med vatten, häller i grönsakerna och slår på plattan. Men se upp! Mycket av näringen kan faktiskt gå förlorad om du kokar dina grönsaker på fel sätt. Vardagspuls reder med hjälp av nutritionisten Irene Mattisson ut hur du ska göra.

Publicerad 2017-08-17 | Vardagspuls

Det är lätt att glömma att för hög värme, för lång koktid och för mycket vatten faktiskt kan medföra att viktiga vitaminer i grönsakerna går förlorade när de tillagas.

– Det allra viktigaste är att ha väldigt lite vatten när du tillagar grönsaker på spisen, knappt så att vattnet täcker grönsakerna. Ångning är den mest skonsamma metoden då man lägger grönsakerna i ett ångkokningsinsats men även mikrougnstillagning är väldigt bra. Mikrovågsugnen har fått ett oförtjänt dåligt rykte. De studier som finns visar inte att den påverkat näringsinnehållet negativt, säger Irene Mattisson, risk- och nyttovärderare och nutritionist på Livsmedelsverket.

Så vet du vilken måltid det var som gav dig IBS-besvär

– Ett annat tips är att tillaga grönsakerna så nära inpå de ska avnjutas som möjligt för att undvika värmehållning. Vissa vitaminer är mer känsliga för syre. C-vitamin till exempel bryts snabbt ner av syret i luften, så även när du finfördelar råa grönsaker i exempelvis en sallad minskar halten C-vitamin, fortsätter Irene Mattisson.

Frysta grönsaker och näring

Du har säkert undrat om grönsaker som fryses ned förlorar sin näring och svaret är ja – det kan faktiskt hända.

– En studie visar att folat, som finns i bland annat potatis, kålrot och rotselleri, sjunker under frysförvaring, mest om livsmedlet är finfördelat. Däremot var nivåerna av C-vitamin något högre i frysta livsmedel jämfört med om de legat i kyl. Det gällde då blåbär, majs och gröna bönor. Det skonsammaste är snabb infrysning och jämn temperatur i frysen, säger Irene Mattisson. 

Gör så här med kött

När det kommer till tillagning av kött finns det också en del att tänka på menar Irene Mattisson.

– De B-vitaminer som finns i fläskkött kan förstöras när man steker det på spis eller tillagar i ugn. Köttet ska vara genomstekt men det är viktigt att inte överlaga eller steka det för hårt. B-vitamin är även känsligt för värmehållning vilket medför att köttet bör serveras med en gång när det är tillagat, säger Irene Mattisson.

Tyckte du om den här artikeln? Då föreslår vi att du prenumerera på vårt nyhetsbrev – helt gratis! Börja prenumerera här

Fler snabba tips!

  • Lite vatten, så kort tid och så låg temperatur som möjligt är viktigt oavsett vilken tillagningsmetod som kokning, stekning, mikrovågsugnstillagning eller ugnsbakning man använder till grönsakerna. Detta gäller även andra livsmedel.
  • Häll i grönsakerna i redan kokande vatten, då förstörs de enzymer som bryter ner vitaminer, potatis exempelvis behåller mer av sin C-vitamin.
  • Om du värmer tomater, spenat och morötter innan de äts så blir det lättare för din kropp att ta upp dessas antioxidanter.
  • Tänk på att C-vitamin kommer i många grönsaker som går att äta råa, vitkål till exempel.