Det är lätt att hamna i matkoma efter lunchen om man äter för mycket Bild: Mostphotos

Så slipper du att hamna i matkoma

Satsa på den här tallriksmodellen för att undvika trötthet

Oj, oj vad trött jag blev efter lunchen. Känner du igen dig? Fenomenet kallas matkoma, eller paltkomma, och infinner sig när vi ätit lite mer än vad vi borde. Här tipsar Vardagspuls dietist Jeanette Steijer om vad du kan göra för att slippa somna av mättnad.

Publicerad 2017-04-24 | Senast ändrad 2017-07-10 | Jeanette Steijer

Matkoma kan inträffa efter att du ätit och det är en ganska naturlig reaktion i kroppen. När vi har ätit en måltid så prioriteras matsmältningsprocessen och blodet i kroppen rör sig ner till mag- tarmkanalen vilket medför att andra delar av kroppen hamnar i ett litet lägre energiläge. Våra muskler får inte så mycket blod då kroppen inte tänker sig att den ska vara aktiv efter en måltid vilket bidrar till att vi känner oss trötta, sega och till och med lite frusna.

Vila efter maten

Vi har två system i kroppen som arbetar växelvis – det sympatiska nervsystemet och det parasympatiska nervsystemet. När vi är i gång och ”i gasen” är det sympatiska systemet aktiverat. När vi är i vila och återhämtar oss är det parasympatiska systemet aktiverat – vår broms i kroppen. Det parasympatiska systemet kallas också ”rest and digest” och det är då vår matsmältning jobbar som bäst. Att känna sig trött efter en måltid är med andra ord helt naturligt och det bästa vore kanske om vi alltid kunde ta det lite lugnt efter maten. Nu ser ju de flestas liv inte ut så. Vi förväntas prestera och vara aktiva och kanske får vi inte ens chans att äta i lugn och ro. Det är då matkoman blir som alla mest påtaglig.

Lunchbuffén – en fälla

Om du ofta hamnar i matkoma kan det vara värt att ta sig en funderare kring hur mycket du egentligen äter vid varje måltid. Ju mer man äter desto mer arbete måste göras i magen och tarmarna och desto tröttare kan resten av kroppen kännas. Så är man vrålhungrig till lunch och äter flera portioner av den där lunchbuffén så kommer matkoman som ett brev på posten. Då är det bättre att fördela mängden mat man intar över dagen. Lägga till ett litet mellanmål på förmiddagen och eftermiddagen så att man står sig och förhindrar överätning vid huvudmålen.

Tänk på att det tar ca 25 min innan vi känner mättnad, så ät långsamt och känn efter när du är behagligt mätt så att du inte blir proppmätt. För de flesta räcker det med en portion eller en tallrik mat så har vi ätit lagom.

Ett tips är att inte låta det gå för lång tid mellan varje måltid – då undviker du att bli proppmätt.

Satsa på grönsaker och protein

Man kan också tänka på vad som ligger på tallriken. Stora mängder kolhydrater som till exempel pasta, vitt bröd, ris eller pannkakor ger ofta mer trötthet. Säkert där av namnet ”paltkoma”.

Det bästa är att försöka att ha en fin fördelning på tallriken med mycket plats till grönsaker och protein, då gärna i form av fågel, fisk, ägg, kött, vegetariska alternativ och baljväxter.

För att undvika matkoma bör du sprida ut måltiderna över dagen så att du inte äter för mycket vid exempelvis lunchen. Nedan följer några tips på goda och lätta mellanmål.

  • Keso med lite bär, frön eller nötter
  • Banan eller annan frukt
  • Ett kokt ägg eller makrill i tomat på grovt knäckebröd
  • Fröknäcke med mager ost och tomatskivor
  • Smoothie på naturell yoghurt och blåbär/hallon
  • Stavar av morötter, paprika och selleri