Jobba mer med mättnadskänslan för att undvika att ta för många portioner Bild:

Dietisten: Så undviker du att ta en portion till

5 tips som kommer att göra dig behagligt mätt

Äter du så mycket att du ofta blir proppmätt? Då kan det vara dags att börja jobba lite med mättnadskänslan. Men hur? Dietisten Jeanette Steijer reder ut.

Publicerad 2016-11-29 | Jeanette Steijer

Jag har tidigare skrivit om hunger och sug och tänkte idag belysa en annan känsla som kanske inte är lika stark eller i alla fall inte kommer med samma genomslagskraft som vare sig hunger eller sug nämligen mättnad. Har man tankar om att man behöver äta mindre så kan det vara en bra idé att jobba lite med mättnadskänslan och därmed få till ett lite mer medvetet ätande.

Vad är en bra portion just för dig? Svaret på den frågan är förstås att det är individuellt. För att du ska hitta vad som är en lagom portion för just dig kan vi titta närmare på det här med att känna sig mätt. Låt oss göra som många japaner som äter sig 70 procent mätta. En märklig siffra kan tyckas, och inte helt lätt att veta vad det egentligen innebär att känna sig mätt till sjuttio procent.

Känn efter innan du tar en portion till

Om du upplever paltkoma eller att magen känns som at den står ut i alla hörn efter måltiden har du ätit för mycket. Samtidigt ska du inte vara hungrig efter att maten är uppäten. Att hitta känslan av nöjd och behagligt “icke-hungrig” är en bra start. För att kunna hinna känna den känslan kan du fundera på din äthastighet. Det tar nämligen cirka 20 minuter för magen att signalera mättnad till hjärnan. Genom att antingen äta långsamt eller lägga upp en mindre portion kan du lättare vänta in mättnadskänslan som kommer smygande. Så innan du eventuellt tar om av maten ska du ha hunnit känna hur mätt du är efter första portionen.

Så blir du behagligt mätt

  1. Tugga maten ordentligt.
  2. Lägg ner besticken mellan tuggorna.
  3. Använd mindre tallrik och lägg upp maten på.
  4. Luta dig tillbaka en stund efter första portionen och låt maten sjunka ner lite.
  5. Smak, njut och ha uppmärksamhet på det du äter istället för på tv:n eller datorn.

Må gott!