Dietisten reder ut de klassiska restaurangfällorna på krogen Bild: Johnér och Pixabay

Så undviker du matfällorna på restaurangen

”Be om en doggybag innan maten kommer in"

Visst är det härligt att då och då gå ut och äta på restaurang. Men mindre härligt är det kanske att faktiskt inte veta exakt vad man stoppar i sig, i alla fall om man vill hålla sig i form och undvika det där som inte alltid är så bra för kroppen. Här går Vardagspuls dietist Jeanette Steijer igenom de vanligaste matfällorna på krogen.

Publicerad 2016-06-02 | Senast ändrad 2017-07-11 | Vardagspuls

Du är på restaurang, känner dig hungrig och sitter där med menyn framför dig. Men hur ska du egentligen tänka kring valet av mat om du samtidigt inte vill riskera att få i dig allt för mycket onyttigheter eller bli obehagligt mätt? Dietisten Jeanette Steijer menar att ju renare och enklare tillagad maten på tallriken är desto bättre.

– För mycket såser och olika tillbehör kan vara en fälla. Det allra bästa är när det är lätt att se vad som verkligen ligger där på tallriken. Till exempel en fiskfilé eller en köttbit, grönsaker och några potatisar som inte är dränkta i sås, säger Jeanette Steijer.

Pommes kan bytas ut mot grönsaker

Jeanette Steijer menar att det alltid är bra att tänka till redan lite innan man bestämmer sig för vilken restaurang man ska besöka.

– Om man har för avsikt att gå ned i vikt eller hålla formen bör man inte välja ett ställe där man vet med sig att portionerna är stora som på snabbmatsrestauranger till exempel. Några tips är att be om grönsaker istället för pommes frites, be om att få såsen vid sidan av och om en doggybag redan innan maten kommer in. Portionerna är ofta stora även på restauranger där maten är hälsosam men med en doggybag riskerar man inte att äta för mycket och därmed drabbas av övermättnadskänsla, säger Jeanette Steijer.

”Vi vet inte vad vi får i oss”

Men det är inte bara på kvällen vi har för vana att då och då gå på restaurang. Många av oss käkar lunch ute men även då gäller det att tänka till menar Jeanette Steijer.

– Det är samma sak här. När vi går på lunchrestaurang har vi inte heller koll på vad vi får i oss, hur mycket fett det är i maten eller hur den har tillagats. Har den stekts i olja eller smör? Även lunchrestauranger har en tendens att servera alldeles för stora portioner. Många av oss har det i oss från när vi var små att vi ska äta upp det som ligger på tallriken men den regeln gäller inte längre nu när vi har mat i överflöd. Människans mättnadskänsla är inte är fullt så utvecklad vilket har med överlevnadsinstinkt att göra, säger Jeanette Steijer.

Hon fortsätter:

– Det kanske inte alltid går att välja när man är ute och äter men försök tänk: halva tallriken grönsaker, andra halvan mat.

Lunchsalladen kan vara en fälla

Den klassiska lunchsalladen är inte alltid heller en hit ur ett hälso– och viktperspektiv menar Jeanette Steijer.

– Om salladen bara innehåller lite isbergssallad med majskorn, gurka och tomater som toppas med fetaost, brödkrutonger och Rhode Island–dressing så ger den mycket energi men däremot lite näring och du blir snabbt hungrig igen.

Lev nyttigare med mindful eating

Psst kom ihåg! Att då och då unna sig att gå på restaurang är del av livets goda, fina stunder. Tipsen ovan riktar sig främst till dig som kanske är ute och äter ofta och som känner att du vill ha lite extra koll på vad du får i dig. Sunt förnuft är det som gäller. Man måste med andra ord inte nödvändigtvis välja bort pommes frites för grönsakerna.

Dietistens restaurangtips

  • Många restauranger serverar väldigt stora portioner. Be om att få en doggybag innan du börjar äta för att på så vis undvika att bli obehagligt mätt alternativt be om lite mindre mat.
  • Välj en restaurang där du vet att det serveras mat som är gjord på bra råvaror.
  • Om du vill gå ner i vikt, undvik mat med mycket kolhydrater så som pasta, nudlar, pommes, pizzabröd, hamburgerbröd och satsa på proteiner som till exempel fisk, kött, kyckling. Hamburgare till exempel går alldeles utmärkt att äta utan bröd.
  • Ibland är det lätt att lura sig själv och tro att vissa rätter går att äta i överflöd. Även om det är nyttiga saker man äter så kan det bli för mycket energi om portionerna hela tiden är för stora. En del vegetariska rätter som serveras på restaurang innehåller väldigt mycket kalorier eftersom man ersätter proteiner med ost, nötter och fett för att det ska smaka bra.

Källa: Jeanette Steijer