Grekisk sallad Bild: Mostphotos

Så undviker du uppblåst mage på semestern

Här är maten du ska undvika – och välja istället

Uppblåst mage är aldrig roligt, framför allt inte när du är på semester. Vare sig om du ligger på stranden i bikini eller promenerar runt i en ny stad så är det besvärande. Här kommer några tips på maten du kan försöka undvika – och vad du kan ersätta den med.

Publicerad 2017-07-03 | Vardagspuls

God mat och att unna sig det där lilla extra är något som de flesta kopplar ihop med semestern. Kanske besöker du ett annat land eller ändrar dina matvanor på något annat sätt. Då kan det vara lätt för magen att spåra ur och bli uppblåst. Det kan vara svårt att veta exakt vad det är som gör att du känner dig uppblåst men här är några saker du kan testa att byta ut! 

Kiwi istället för vattenmelon

De flesta som lider av IBS vet att sommarfavoriten vattenmelon kan ställa till det rejält för magen. Även för dig som inte har IBS kan det vara jobbigt eftersom vattenmelon innehåller mycket fruktos. Byt ut vattenmelonen mot kiwi. Forskning visar att kiwi innehåller ett enzym som hjälper till att förebygga uppblåst mage. 

Var försiktig med bubblet

Visst är det gott med kolsyrat vatten till sommarlunchen, men även det kan ställa till det för magen. Du känner säkert igen dig i att du blir lite ”rapig” efter att ha druckit bubblande vatten och det kan även göra magen uppblåst. Drick istället vanligt vatten eller om du tycker det är tråkigt: smaksätt det med naturliga råvaror! Några förslag kan vara: gurka och mynta, hallon och jordgubbar eller klassikern citron och lime.

Grekisk sallad istället för bönor

Om du inte är en person som äter mycket bönor kan en bönsallad göra magen riktigt irriterad – så var försiktig. På grund av sitt höga innehåll av fibrer kan de bilda mycket gas. Istället för bönsallad kan du välja en grekisk sallad med mycket gurka, tomat och oliver.

Inte för mycket rött kött

Hos de allra flesta går grillen på högvarv under sommaren och det är lätt att det blir lite för mycket av det goda. För mycket rött kött är inte bra för dig av flera anledningar, men processat kött som till exempel varm korv kan göra dig uppblåst på grund av att det ofta är mycket natrium i dem. Testa istället att grilla fisk eller grönsaker. 

Källa: Prevention