Så vet du att du är mätt Bild: Johnér

Så vet du att du är mätt

Dietisten: Därför ska du undvika att äta framför tv:n

Det är lätt hänt att vi äter lite mer än vad vi borde, kanske för att maten smakar väldigt bra eller för att vi befinner oss i social situation med trevligt umgänge där det serveras en hel del att frossa i. Men hur vet vi egentligen när vi är mätta och när det är dags att sätta stopp? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut alla frågetecken.

Publicerad 2016-06-07 | Senast ändrad 2017-07-20 | Vardagspuls

– Det man ska ha i åtanke är att det tar 20-25 minuter innan magen hunnit skicka en signal till hjärnan om att den är mätt. När vi äter är det en nöjdhetskänsla vi ska sträva efter och inte en övermättnadskänsla. Tänk på att äta långsamt, tugga maten ordentligt och ta små pauser mellan tuggorna. Luta dig gärna tillbaka lite då och då, känn efter och fråga dig själv: Är jag nöjd nu? När man känner sig nöjd och tillfreds är det ett tecken på att man är mätt på ett bra sätt.

– Om man däremot har ont i magen och upplever att den är utspänd har man ätit för mycket, säger Jeanette Steijer.

Fråga dig själv hur maten doftar och smakar

En del människor har för vana att äta samtidigt som de gör saker, prata i telefon eller titta på tv till exempel. Och visst kan det vara skönt att då och då ta sig en bit mat i soffan framför ett tv-program eller en film men faktum är att under sådana omständigheter har hjärnan sämre förmåga att registrera vad den äter eller överhuvudtaget att vi äter menar Jeanette Steijer.

– Då finns det en risk att man knappt kommer ihåg att man ätit och därför tar en portion till fast man inte behöver göra det. Försök vara medveten om att du äter. Smaka på maten och fråga dig själv hur den smakar. Dofta på den. Fundera lite på hur det känns när du tuggar den, säger Jeanette Steijer.

Vad ska jag göra om jag blir hungrig igen efter någon timme eller så?

– Fråga dig själv om du verkligen är hungrig eller om du bara är sugen på något. Analysera situationen. Kanske har du trots allt ätit för lite innan. Prova att ta ett glas vatten och en frukt. Tänk på att människor med aktiva livsstilar behöver äta lite mer eftersom de behöver den energin, säger Jeanette Steijer.