överrörlighet Bild: Mostphotos

Så vet du om du är överrörlig

Naprapaten: ”De allra flesta vet inte ens om det själva”

Så många som en tredjedel av alla svenskar kan vara överrörliga. För de flesta utgör det inget problem, men för en del kan det leda till smärta. Då är det viktigt att träna på rätt sätt.

Publicerad 2017-03-24 | Vardagspuls

Mellan 10 och 30 procent av alla svenskar tros vara överrörliga. Det innebär att deras leders rörlighet tar stopp senare än andra vilket gör att de kan nå positioner som andra inte kan.

För de allra flesta innebär den större rörligheten inga problem – tvärtom kan det vara positivt – medan det för andra kan leda till besvär och smärta i leder. Överrörlighet utan ökad risk för smärta heter hypermobilitet medan den överrörlighet som kan öka risken för smärta heter hypermobilitetssyndrom.

– De allra flesta som är överrörliga vet inte ens om det själva. Men i mitt arbete kommer jag bara i kontakt med de som redan har fått besvär, säger Vardagspuls naprapat Gunnar Söderström.

Vanligaste stället att få problem med överrörlighet är i rygg och fotleder. Viktigt att tänka på om man misstänker att man är överrörlig är att ägna sig åt stabiliserande styrketräning och balansträning.

– Satsa på ryggresningar och gör så många att du inte orkar mer. För att stärka musklerna kring fotleder är en jättebra övning att stå på ett ben på en matta och blunda med händerna i kors över bröstet. När du vinglar till går en kaskad av signaler från lillhjärnan till foten och du tränar upp  alla småmuskler kring den. Även tåmhävningar kan vara bra för att stärka stora vadmuskeln, förklarar Gunnar Söderström.

Kan vara en styrka

Du som är överrörlig utan att få ont kan däremot skatta dig lycklig. Den större rörligheten gör nämligen att risken att drabbas av stukningar, sträckningar och slitskador minskar när du till exempel snubblar eller halkar. 

Så hur vet man då om man är överrörlig? Det finns ett enkelt test man kan göra hemma, men det har på senare år fått en del kritik för att inte vara tillräckligt precist. Det används fortfarande men kommer att bytas ut i framtiden, berättar Gunnar Söderström.

– Det behöver inte betyda någonting att man får fyra poäng på det här testet. Många som gör det får svaret att de är överrörliga trots att de egentligen inte är det. Men om man har ont i flera leder och samtidigt får många poäng kan det tyda på överrörlighet, säger han.

Testa dig själv – är du överrörlig?

1. Kan du böja lillfingret över 90 grader när handen vilar på ett plant underlag?

Ja, vänster finger (1 poäng)

Ja, höger finger (1 poäng)

2. Kan du böja tummen ned mot underarmen?

Ja, vänster tumme (1 poäng)

Ja, höger tumme (1 poäng)

3. Kan du böja armbågen mer än 10 grader åt "fel" håll, det vill säga passera läget "rak arm" och fortsätta böja lite bakåt?

Ja, vänster armbåge (1 poäng)

Ja, höger armbåge (1 poäng)

4. Kan du böja knäna mer än 10 grader åt "fel" håll, det vill säga passera läget "raka ben" och fortsätta böja lite bakåt?

Ja, vänster knä (1 poäng)

Ja, höger knä (1 poäng)

5. Kan du vila händerna lätt på golvet om du böjer dig ner med raka ben?

Ja (1 poäng)

Om du får mellan 4 och 9 poäng på testet och samtidigt har haft ont i leder i mer än tre månader är det ett tecken på att du lider av hypermobilitetssyndrom, det vill säga överrörlighet som leder till smärta. Ju högre poäng desto större sannolikhet är det att du är överrörlig.