Det du åt för flera timmar sedan kan vara det som orsakar dina IBS-besvär Bild: Mostphotos

Så vet du vilken måltid som ger dig IBS-besvär

Det du åt tidigare under dagen kan vara boven i dramat

Du äter något och strax därpå börjar magen att bullra och ha sig. Men var det verkligen det du åt nyss som ställer till problem för dig? Nej, oftast inte. För att förstå vad som orsakar dina besvär måste du gå längre tillbaka i tiden skriver Vardagspuls dietist Jeanette Steijer.

Publicerad 2017-06-27 | Jeanette Steijer

Många människor har en krånglig mage och cirka 15-20 procent av befolkningen lider av IBS, en mag-tarmåkomma som ger magont, uppblåsthet och avföringsrubbningar. Problemen visar sig ofta i samband med måltiderna vilket ofta leder till att man drar slutsatsen att det man just åt inte var bra, men riktigt så enkelt är det inte. Det kan faktiskt vara så att det du åt för flera måltider sedan kan vara det som spökar.

Tarmsystemet är nämligen komplext uppbyggt, både vad gäller funktion och kommunikation. Maten landar ju som bekant i magsäcken där den sedan bearbetas i cirka fyra timmar beroende på vad man ätit. Flytande föda som mjölk och juice går snabbare, medan en måltid med grönsaker, kött och potatis tar betydligt längre tid. Sedan ska födan bearbetas i tarmarna och har ganska många timmar på sig innan resterna hamnar nere i tjocktarmen och det är nämligen ofta där som magproblemen uppstår.

Givetvis kan problem även uppstå i magsäcken. Har du exempelvis problem med halsbränna och det onda känns högt uppe i mellangärdet så är det förmodligen måltiden du just åt som känns – kanske var det för fett, för starkt eller helt enkelt att det blev för stor portion?

Vad åt du tidigare idag?

Men när det handlar om symtom vid IBS som kommer direkt efter måltid och gör att du känner dig uppblåst, gasig eller behöver springa på toaletten akut beror det vanligtvis på det du ätit 1-3 måltider bakåt i tiden. Det beror på att maten du just ätit puttar fram tarminnehållet från tidigare måltider och det är först när den når tjocktarmen som det blir problem. Det kan också vara så att reflexerna i tarmen är förstärkta så att de likt en jetmotor överreagerar vid intag av föda vilket visar sig i buller, obehag och akut behov av en toalett. En annan faktor är att magen också påverkas av stress vilket kan utlösa både smärta och behov av ett akut toalettbesök.

Besvärliga kolhydrater ger problem

I tjocktarmen sker många spännande saker, bland annat en viss jäsning av en del kolhydrater som bryts ner. Det har visat sig att en del av kolhydraterna är lite extra besvärliga när man har en känslig mage eller IBS. De kallas för FODMAP´s och har det gemensamt att de bildar gas när de bryts ner. De finns i en rad olika livsmedel som till exempel lök, vitlök, vete, råg, äpple, päron, jordärtskocka, sockerfritt tuggummi och svamp. Man är oftast olika känslig för olika grupper av FODMAP´s.

För att kunna avgöra vad som orsakar symtom vid IBS behöver du ha koll på:

  1. Vad du har ätit bakåt i tiden? För en matdagbok så blir det betydligt lättare.
  2. Vilken hastighet du har på din mage. Snabbare magar ger snabbare symtom och långsamma magar ger mer långdragna symtom.
  3. Analysera din stress. Analysera hur mycket stress du har i din vardag generellt och runt måltiderna speciellt.
  4. Få koll på FODMAP för att förstå vilka livsmedel som genererar symtom från tjocktarmen. Av de 25-30 livsmedel vi äter varje dag kanske det är 10 som är FODMAP´s. Ta hjälp av en dietist som är utbildad i kostbehandlingen.