På vissa platser i världens, blå zoner, lever människor längre än i genomsnitt. Det beror på att de äter vegetarisk, stressar mindre och undviker socker. Bild: Johnér

Så här äter de som lever allra längst

Det finns platser i världen, så kallade blå zoner, där en stor del av befolkningen blir uppåt 100 år eller äldre. Hur lever och äter man där egentligen?

Publicerad 2016-11-10 | Alexandra Lönnroth

I nuläget är det bara fyra platser i världen som räknas som blå zoner, Nicoya-halvön i Costa Rica, Sardinien i Italien, Ikaria i Grekland och Okinawa i Japan. För att kunna räknas som en blå zon måste det finnas tydliga bevis och forskning som visar att befolkningen där blir äldre än genomsnittet.

Det finns troligen fler blå zoner runt om i världen där många människor tenderar att bli väldigt gamla. Vissa orter i Småland är bra exempel på det.

Hur gammal en människa blir beror på olika faktorer, men fyra saker är särskilt viktiga enligt forskarna: hälsosam mat, fysisk aktivitet i vardagen, ett socialt nätverk samt en känsla av mål och mening i tillvaron.

Vad och hur äter man?

Kosten skiljer sig ganska mycket från zon till zon men några gemensamma nämnare är att: kött äts sällan, basmaten är vegetarisk, färska råvaror används ofta och kosten är varierad. Livsmedel som socker, vitt mjöl och processad mat används också väldigt sparsamt. I Okinawa till exempel är en tumregel att man ska äta efter regnbågens färger för att få i sig många vitaminer och mineraler.

En annan sak som hittills har kännetecknat de blå zonerna är att alla är relativt fattiga områden. Det gör att människorna där äter sig nöjda men inte mer än så. Istället äter man fiberrik kost i ett långsamt tempo som gör att mättnadskänslan hänger kvar länge.

Ytterligare något som de blå zonerna delar är portionsstorlekarna: en liten frukost, en stor lunch och sedan en lätt middag. Genom att undvika att äta mycket på kvällen låter man magen vila nästan halva dygnet och det är bra för matsmältningen.

Källor: Sveriges radio, Food Pharmacy, Expressen/ hälsoliv 

Tips från de blå zonerna

1. Ät mat med mycket färg, det vill säga mycket frukt och grönt på tallriken.

2. Använd örter i matlagningen. Kryddväxter och örter är nämligen fullproppade med nyttigheter och är även lätt att odla hemma själv.

3. Ät mindre portioner. I de blå zonerna äter man generellt ganska lite mat men väldigt innehållsrikt. Låt den största måltiden vara mitt på dagen för att sedan äta lättare på kvällen.

4. Variera din kost. En varierad kost är viktigt för att få i sig alla de näringsämnen som kroppen behöver.

5. Undvik processade livsmedel. I de blå zonerna används exempelvis frukt och honung för att få sötma.