Slipp att bli förkyld i höst genom att exempelvis tvätta händerna Bild:

Så slipper du årets skolstartsförkylning

”Välj att andas ut när du går förbi någon som snorar”

Hösten är här. Skolor och arbetsplatser är åter fullsmockade och trängseln i rusningstrafiken är ett dystert faktum. I samma veva sätter rethostan igång, näsan börjar rinna och kroppen att värka. Förkylningssäsongen står för dörren.

Publicerad 2016-09-01 | Vardagspuls

Infektionstoppen infaller några veckor in vid jobb- och skolstart. Runt kaffeautomaten i kontorslandskapet och bland vännerna på skolgården frodas infektionshärdarna.

Förkylningen orsakas av ett virus som gör att kroppens slemhinnor svullnar upp och utsöndrar mer vätska än vid friskt tillstånd. Det är då vi börjar hosta, får snuva och blir täppta i näsan. Tråkigt nog finns det över hundra virus som kan leda till förkylning, därför är det svårt att undvika att själv inte drabbas.

Fyra enkla tips för både vuxna och barn

Tvätta händerna

Ja! Du har hört det tusen gången förut, varför då? Jo, för att det stämmer. Bra handhygien är a och o för att förhindra smittspridning. Självklart i första hand hos den som är förkyld men även för alla andra. Tacksamt nog är tvål och vatten det som fungerar allra bäst.

Hoppa över ett andetag

Det kanske låter lite konstigt men det är faktiskt ganska logiskt. Välj att andas ut när du går förbi någon som snorar eller hostar istället för att andas in. När du sen tagit dig tillräckligt långt bort från virusbäraren får du självklart andas in igen. Ett enkelt knep för att slippa bli förkyld i onödan.

Frossa i frukt och grönt

Fruktsallad och smoothies är enkla knep för att få i sig vitaminer och antioxidanter som boostar immunförsvaret för både dig och dina barn. Under de mörkare månaderna är det även bra att fylla på med D-vitamin som finns i bland annat, fet fisk, ägg och mjölkprodukter.

Här är den bästa smoothien

Redan drabbad? Stanna hemma!

Ja, det finns mycket att stå i på jobbet efter semestern. Men är du eller dina barn inte krya – var solidarisk mot dina medmänniskor och stanna hemma istället. På så vis undviker ni att vara en vandrande smittohärd på både jobb och skola. Ex.

Förutom råden ovan gäller ett sunt förnuft. Saker som att sova ordentligt, äta allsidigt, motionera regelbundet och ta hand om sig själv för att förebygga framtida sjukdomar.

Ont i halsen?

När kylan kryper sig på och mörkret sänker sig snabbare om kvällarna är det många som får ont i halsen eller känner sig frusna. Vad passar då bättre än en varm, len och god soppa eller en kopp varm choklad?

Mot halsont hjälper både smärtstillande läkemedel och halstabletter men även glass, yoghurt och te kan ha en viss lindrande effekt mot den irriterade halsen, skriver Vårdguiden 1177.

Källor: Vårdguiden.se, SVT.se, Doktorn.se, Livsmedelsverket.se, Vårdguiden 1177

Soppa värmer gott i förkylningstider...