Bild: Johnér

Så påverkas din hy av för lite sömn

Två timmars mindre sömn per natt under 5 dagar påverkar huden negativt

En god natts sömn. Livsviktig för hälsan men också för utseendet. Enligt en brittisk studie står det klart att de som sover mindre än 7 timmar per natt får uppemot 45 procents fler rynkor än de som sover mer.

Publicerad 2016-04-12 | Vardagspuls

Sova kan man göra i graven. Eller? Sömn känns som en allt lyxigare vara i vårt stressade samhälle. Många är vi nog som önskat att dygnet bestod av mer än 24 timmar och det är ofta svårt att hinna få de där 7-8 timmarna av sömn vi behöver varje natt.

Och att vi känner oss trötta och glåmiga efter en dålig natts sömn är knappast någon hemlighet. Trots att sömnen är så avgörande för vårt välmående är det många som inte får tillräckligt med sömn ­ under en lång tid. Hela 40 procent svarade att de sover för lite i en amerikansk Gallupundersökning från 2013. Faktum är att antalet sovtimmar per natt hos nordamerikanerna sjunkit från 40-talets 7,9 timmar till dagens 6,8 timmar.

Fler rynkor och mer blemmor

Förutom att du inte orkar lika mycket och får sämre koncentrationsförmåga och minne så påverkar det din hy. Och det räcker med att du sover två timmar mindre under en vecka för att de negativa effekterna ska börja synas.

Enligt en studie gjord vid The Sleep school i London visade det sig att de som sover mindre än rekommenderade minimum 7 timmar per natt fick uppemot 45 procents mer rynkor än de som sov mer. Läkaren Guy Meadows som är grundare till sömnkliniken säger till Yahoo Health att det här bland annat beror på att proteinet kollagen som bidrar till förnyande av huden bildas nattetid. Och mindre sömn innebär också mindre kollagen.

I studien deltog 30 kvinnor som under fem dagar bara fick sova 6 timmar per natt. Förutom att de fick mer rynkor fick de också uppemot 13 procents mer finnar och 8 procents ökad rodnad på huden.

Sämre sexliv

Som vi säkert alla känt någon gång efter en dålig natts sömn blir man också mer sugen på onyttigheter. Sömnbrist ökar aptiten med omkring 550 kalorier per dag enligt den brittiska studien. Men om man blir mer sugen på att stoppa något sött i munnen så blir man istället mindre sugen på sex – helt enkelt för att man inte orkar.

Faktum är att om du varit vaken mellan 17 och 19 timmar i sträck så kan det likställas med om du hade haft 0,5 promille alkohol i blodet. Så ingen bilkörning om du sovit dåligt alltså!

Kan man ta igen sömn?

Så till den omtvistade frågan; Men kan man ta igen sömn? En amerikansk studie som presenteras i tidskriften Science Translational Medicine visar att en lång period av lite sömn ofta kräver mycket vila efteråt för att kunna återhämta sig helt. Det här skriver Svenska dagbladet.
–Tidigare har man trott att om man hoppar över sömnen en natt så kan man ta igen det. Men det här visar att man inte tar igen sömn på samma sätt som man tidigare trodde, säger Torbjörn Åkerstedt, professor på Karolinska institutets sömnforskningsinstitut, till tidningen.

Men om du sovit dåligt en vecka för att det varit mycket på jobbet så är det här oftast något du kan ta igen på helgen.
Sover man mindre än sju timmar per natt bygger man upp en sömnbrist. De flesta människor korrigerar ju det här på helgen, säger Torbjörn Åkerstedt till Svenska dagbladet men poängterar attd et är en helt annan sak med utbrända som haft sömnproblem under lång tid.

Och har du sovit dåligt en natt så räcker det med en god natts sömn dagen efter. 8 timmar fungerar alltså alldles utmärkt, du behöver inte fler timmar natten efter berättar han för Vardagspuls.

Så vad är en god natts sömn då? Enligt Torbjörn Åkerstedt är det tre faktorer som samverkar.
– Sömnens längd, vakenhetstidens längd och den biologiska klockan, som gör att vi sover bäst under vissa tider på dygnet. Om man passar in dessa tre så undviker man oftast att bygga upp sömnbrist.

Runt 30 procent av svenskarna upplever att de har problem med sömnen. I dag är det dubbelt så många som har problem med sömnen som för 30 år sedan. Sömnproblem är vanligare hos kvinnor än män. Det tros bero på flera saker: Dels har kvinnorna ofta mer ansvar för hemmet. Dels finns det hormonella orsaker som menstruation, barnafödande och klimakteriet. Dels behöver kvinnor mer sömn än män


Källa: Statistiska Centralbyrån, SVT Vetenskap

Svårt att sova?

Bild: Johnér

Här är maten som förstör din sömn

KROPP & HÄLSA Svårt att sova? Då kan det vara dags att kolla på vad du stoppar i dig egentligen. En amerikansk studie visar att fett och socker förstör sömnen – medan fibrer förbättrar den.

Svensk studie

Bild: Johnér

Mycket gluten i tidig ålder ökar risken för intolerans

KROPP & HÄLSA Barn som äter mycket gluten före två års åldern har dubbelt så hög risk att utveckla glutenintolerans jämfört med barn med samma ärftliga risk, visar ny studie.

Hälsoappar

Bild: Press

Biohackaren Hannes vill mäta sin hälsa – hela tiden

KROPP & HÄLSA Hannes Sjöblad vill mäta sin hälsa oavbrutet för att bli expert på sin egen kropp. Och han vill att fler ska göra som han – för både samhällets och den egna hälsans skull.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Studie

      Bild: Johnér

      För lite sömn gör dig rynkig

      KROPP & HÄLSA Att för lite sömn gör oss trötta och glåmiga är ingen hemlighet. Men en studie visar att vi faktiskt får fler rynkor och mer finnar om vi sover dåligt.

      Skippa surfplattan

      Bild: Johnér

      Sent surfande stör sömnen

      Använder du din surfplatta eller mobil precis innan du går och lägger dig? Då finns risk för att din sömn och ditt minne försämras.

      Bild: Berit Roald/NTB/Scanpix/TT

      Ny energi med maxad powernap

      En powernap på rätt sätt ger ny energi.

      Så vet du

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Din trötthet kan vara järnbrist – och så undviker du den

      KROPP & HÄLSA Är energin som bortblåst? Har huvudvärk och öronsus blivit vardag? Det kan vara en järnbrist – ta det på allvar.

      Så vet du

      Bild: Johnér

      6 anledningar till att du är konstant trött

      KROPP & HÄLSA Sitter du och klipper med ögonen på jobbet? Här är listan som avslöjar varför du känner dig orkeslös trots att du egentligen är utvilad.

      Psykoterapeuten svarar

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin vet.
      Lär dig prata tonåringska – ordlista för alla föräldrar

      Sov gott

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maten som får dig att sova bättre

      KROPP & HÄLSA Visste du att din kost gör stor skillnad för din sömn? Kolla in vad du borde ha med på inköpslistan.

      Klipp

      Bild: Therese Thun, Vardagspuls

      Övningarna som ger dig bättre sömn

      KROPP & HÄLSA Medicinska yogaterapeuten Therese Thun botade sina sömnproblem med mindfulness och medicinsk yoga. Här är hennes övningar.

      Sov gott!

      Bild: Ingemar Lindewall/Johnér

      10 enkla knep mot sömnproblem

      KROPP & HÄLSA Har du svårt att sova? Vardagspuls har samlat sömnforskarnas tio bästa tips för en god nattsömn.