Bild: Johnér

Så påverkas kroppen av sommar- och vintertid

”Antalet hjärtinfarkter ökar sommartid”

Två gånger om året måste våra kroppar ställas om. En timme bak – och en timme fram. Och det kanske inte låter så mycket. Men vad gör det egentligen med oss människor rent biologiskt? Enligt sömnforskaren John Axelsson kan personer i riskgrupper påverkas negativt.
– Bland annat ser vi att hjärtinfarkterna ökar, framförallt när man går över till sommartid, säger han.

Publicerad 2015-10-22 | Senast ändrad 2016-10-28 | Vardagspuls

Så var det dags igen. Att ställa om sig. Och en timme hit eller dit kan väl knappast göra så stor skillnad på kroppen? Nej, inte på de flesta människor enligt John Axelsson som är sömnforskare vid Karolinska institutet i Stockholm. Men studier vid institutet visar att antalet hjärtinfarkter ökar när vi går över till sommartid. Under två veckor efter tidsomställningen till sommartid dör runt trettio svenskar i hjärtinfarkt som en direkt följd av den stress som orsakas av bytet till sommartid, skriver Dagens Nyheter som tagit del av forskningen. 
– Det finns en liten effekt på vissa personer i riskgrupper. Det är en omställningsstress och extra belastning för de som har en förhöjd risk för hjärtinfarkt, förklarar John Axelsson till Vardagspuls och säger att det är under morgontimmarna som kortisolpåslaget i kroppen är som högst och det är också då som det inträffar flest hjärtinfarkter. Även deprimerade människor kan påverkas extra negativt av sommartiden.
– Men för oss andra så innebär det inga större risker. Omställningen mellan vinter- och sommartid är en ganska normal belastning på oss.

Och enligt studien minskar hjärtinfarkterna med ungefär tio fall i oktober, när normal­tiden – vintertiden – kommer tillbaka och vi får sova en timme längre.

Här är maten som gör dig pigg i vintermörkret

Ställer om vår dygnsrytm hela tiden

John Axelsson jämför omställningen mellan sommar- och vintertid ungefär som att flyga till London.
– Och vi ställer om vår dygnsrytm hela tiden beroende på hur mycket vi vistas ute i solljuset. Som de flesta av oss lever idag är vi inte i samklang med naturen och dagsljuset på samma sätt, säger John Axelsson och förklarar att de flesta människor heller inte har en dygnsrytm som är exakt 24 timmar.
– Vissa har en lite längre rytm, andra lite kortare, så därför måste vi ställa om vår rytm lite varje dag. Alltså är det inget konstigt utan något man ändå gör naturligt mer eller mindre.

Vad tycker du själv om sommar- och vintertid?

– Jag tycker egentligen att vi borde ha sommartid året runt för vi är mer biologiskt anpassade till att gå upp innan solen går upp och att vi går och lägger oss tidigare. 

Kvällsmänniskor har svårast att anpassa sig

Samtidigt har forskare vid Ludwig-Maximillian universitetet i München kommit fram till att omställningen kan påverka kroppen mer än man tidigare trott. Enligt studien som Svenska dagbladet tagit del av såg forskarna att tidsomställningen kan påverka sömnkvaliteten.

Till Roenneberg som är professor i kronobiologi vid Ludwig-Maximilianuniversitetet säger till Dagens Nyheter att han ser många och allvarliga problem med just sommartiden och att 1,6 miljarder människor runt om i världen måste gå upp en timme tidigare på morgonen.
–  Det innebär sannolikt enorma kostnader för samhället. Vi vet från studier på skiftarbetare att de är överrepresenterade i praktiskt taget varenda sjukdom, såsom cancer, övervikt och diabetes, säger han till tidningen och menar att sommartiden införts av okunniga makthavare och byråkrater som saknar kunskap om vår biologiska klocka.
– Människor i höga positioner tenderar att vara morgonpigga och ha ett litet sömnbehov. Men de är i minoritet. Nu försöker de anpassa hela samhället till sin egen dygnsrytm, säger han.

Det verkar också enligt sömnforskarna som att kvällsmänniskor alltså har allra svårast att anpassa och förändra sin dygnsrytm.

Sömnforskarens tips!

Är du ute mycket på förmiddagarna kommer du ställa om dig till att bli mer av en morgonmänniska. Då ställer kroppen om sig lättare efter ljus och mörker.

Svårt att sova?

Bild: Johnér

Här är maten som förstör din sömn

KROPP & HÄLSA Svårt att sova? Då kan det vara dags att kolla på vad du stoppar i dig egentligen. En amerikansk studie visar att fett och socker förstör sömnen – medan fibrer förbättrar den.

Svensk studie

Bild: Johnér

Mycket gluten i tidig ålder ökar risken för intolerans

KROPP & HÄLSA Barn som äter mycket gluten före två års åldern har dubbelt så hög risk att utveckla glutenintolerans jämfört med barn med samma ärftliga risk, visar ny studie.

Hälsoappar

Bild: Press

Biohackaren Hannes vill mäta sin hälsa – hela tiden

KROPP & HÄLSA Hannes Sjöblad vill mäta sin hälsa oavbrutet för att bli expert på sin egen kropp. Och han vill att fler ska göra som han – för både samhällets och den egna hälsans skull.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Studie

      Bild: Johnér

      För lite sömn gör dig rynkig

      KROPP & HÄLSA Att för lite sömn gör oss trötta och glåmiga är ingen hemlighet. Men en studie visar att vi faktiskt får fler rynkor och mer finnar om vi sover dåligt.

      Skippa surfplattan

      Bild: Johnér

      Sent surfande stör sömnen

      Använder du din surfplatta eller mobil precis innan du går och lägger dig? Då finns risk för att din sömn och ditt minne försämras.

      Bild: Berit Roald/NTB/Scanpix/TT

      Ny energi med maxad powernap

      En powernap på rätt sätt ger ny energi.

      Så vet du

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Din trötthet kan vara järnbrist – och så undviker du den

      KROPP & HÄLSA Är energin som bortblåst? Har huvudvärk och öronsus blivit vardag? Det kan vara en järnbrist – ta det på allvar.

      Så vet du

      Bild: Johnér

      6 anledningar till att du är konstant trött

      KROPP & HÄLSA Sitter du och klipper med ögonen på jobbet? Här är listan som avslöjar varför du känner dig orkeslös trots att du egentligen är utvilad.

      Psykoterapeuten svarar

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin vet.
      Lär dig prata tonåringska – ordlista för alla föräldrar

      Sov gott

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maten som får dig att sova bättre

      KROPP & HÄLSA Visste du att din kost gör stor skillnad för din sömn? Kolla in vad du borde ha med på inköpslistan.

      Klipp

      Bild: Therese Thun, Vardagspuls

      Övningarna som ger dig bättre sömn

      KROPP & HÄLSA Medicinska yogaterapeuten Therese Thun botade sina sömnproblem med mindfulness och medicinsk yoga. Här är hennes övningar.

      Sov gott!

      Bild: Ingemar Lindewall/Johnér

      10 enkla knep mot sömnproblem

      KROPP & HÄLSA Har du svårt att sova? Vardagspuls har samlat sömnforskarnas tio bästa tips för en god nattsömn.