Bild: Johnér

Experten: Därför ska du inte sova ikapp på helgen

Brukar du ligga och dra dig på helgmorgnarna för att du sovit för lite under veckan? Det kan vara det som är roten till problemet, menar sömnforskare. Det är bättre att ta korta tupplurer på dagen.

Publicerad 2016-09-12 | Vardagspuls

Höstmörkret sänker sig och kanske börjar du känna dig lite tröttare på kvällarna. Ändå kan det vara svårt att hinna med alla vardagsbestyr, varva ner och gå och lägga sig i tid. Under veckan byggs sömnskulden upp och på fredagen får man äntligen gå och lägga sig utan att ställa klockan...

Känner du igen dig? Då kan det vara dags att tänka om, enligt den norska sömnexperten Bjørn Bjorvatn som är verksam vid Norska sömnsjukdomskompetenscentret.

– Du ska försöka gå upp och lägga dig vid samma tider varje dag. Sov inte länge på helgen, sov inte ut. Går du upp vid klockan 12 kommer det att ta tid att komma tillbaka i rytmen, så ställ väckarklockan även på helgen, säger han till norska NRK.

En tupplur är bättre

Istället är det bättre att försöka hålla sig till samma tider varje dag. Om du sover mycket längre på helgmorgnarna riskerar det att göra det svårare att ta sig upp när arbetsveckan börjar igen. Särskilt för de som lider av sömnproblem.

Den norska sömnsjukdomsspecialisten Magne Tvinnereim säger till NRK att det är bättre att ta en tupplur mitt på dagen – men den får inte vara för lång.

– Är du sund och frisk rekommenderar vi att du maximalt sover mellan 15 och 30 minuter på dagen. Sover du längre påverkar du insomningstiden på kvällen och öfrlorar effekten av sömnen, säger han.

Svårt att sova?

Bild: Johnér

Här är maten som förstör din sömn

KROPP & HÄLSA Svårt att sova? Då kan det vara dags att kolla på vad du stoppar i dig egentligen. En amerikansk studie visar att fett och socker förstör sömnen – medan fibrer förbättrar den.

Svensk studie

Bild: Johnér

Mycket gluten i tidig ålder ökar risken för intolerans

KROPP & HÄLSA Barn som äter mycket gluten före två års åldern har dubbelt så hög risk att utveckla glutenintolerans jämfört med barn med samma ärftliga risk, visar ny studie.

Hälsoappar

Bild: Press

Biohackaren Hannes vill mäta sin hälsa – hela tiden

KROPP & HÄLSA Hannes Sjöblad vill mäta sin hälsa oavbrutet för att bli expert på sin egen kropp. Och han vill att fler ska göra som han – för både samhällets och den egna hälsans skull.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Studie

      Bild: Johnér

      För lite sömn gör dig rynkig

      KROPP & HÄLSA Att för lite sömn gör oss trötta och glåmiga är ingen hemlighet. Men en studie visar att vi faktiskt får fler rynkor och mer finnar om vi sover dåligt.

      Skippa surfplattan

      Bild: Johnér

      Sent surfande stör sömnen

      Använder du din surfplatta eller mobil precis innan du går och lägger dig? Då finns risk för att din sömn och ditt minne försämras.

      Bild: Berit Roald/NTB/Scanpix/TT

      Ny energi med maxad powernap

      En powernap på rätt sätt ger ny energi.

      Så vet du

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Din trötthet kan vara järnbrist – och så undviker du den

      KROPP & HÄLSA Är energin som bortblåst? Har huvudvärk och öronsus blivit vardag? Det kan vara en järnbrist – ta det på allvar.

      Så vet du

      Bild: Johnér

      6 anledningar till att du är konstant trött

      KROPP & HÄLSA Sitter du och klipper med ögonen på jobbet? Här är listan som avslöjar varför du känner dig orkeslös trots att du egentligen är utvilad.

      Psykoterapeuten svarar

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin vet.
      Lär dig prata tonåringska – ordlista för alla föräldrar

      Sov gott

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maten som får dig att sova bättre

      KROPP & HÄLSA Visste du att din kost gör stor skillnad för din sömn? Kolla in vad du borde ha med på inköpslistan.

      Klipp

      Bild: Therese Thun, Vardagspuls

      Övningarna som ger dig bättre sömn

      KROPP & HÄLSA Medicinska yogaterapeuten Therese Thun botade sina sömnproblem med mindfulness och medicinsk yoga. Här är hennes övningar.

      Sov gott!

      Bild: Ingemar Lindewall/Johnér

      10 enkla knep mot sömnproblem

      KROPP & HÄLSA Har du svårt att sova? Vardagspuls har samlat sömnforskarnas tio bästa tips för en god nattsömn.